taxi's

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Wed Feb 2 02:26:25 CET 2000

Atilla,

Nu zo laat email ik je het navolgende: Toen ik zaterdagavond in de regen aankwam op het station in Hengelo voor een familiebezoek, wilde ik een taxi nemen. Er stonden er zes op een rij, naast elkaar. In de stromende regen liep ik naar de eerste. Sorry, zei de chauffeur door een nauwelijks geopend raampje, ik ben niet de eerste, u moet bij de derde wagen zijn. Ik loop naar de derde wagen, ook daar gaat een raampje open, terwijl drie chauffeurs driftig zitten te roken in de wagen, en ik werd door verwezen naar wagen nummer vijf. Ja, dat was de goede taxi. Mijn humeur was al aardig gedaald en ik had net zo goed kunnen lopen, zo zeiknat was ik wel geworden. In de taxi verwees ik naar de nieuwe wetgeving en zei: ik had toch met iedere taxi kunnen vertrekken, jullie hoeven niet op elkaar te wachten. Zijn antwoord ws lakoniek: Het is hier geen Amsterdam, we hebben met een paar maatschappijen afspraken gemaakt, en we doen niet aan die gekte mee. Op mijn antwoord, dat een wet alle Nederlanders gold, en niet alleen Amsterdam, werd maar wat gelachen, en ik kreeg gelijk van hem, dat het voor een klant moeilijk te herkennen is, welke chauffeur aan de beurt is, als zes taxi's op een rij naast elkaar staan, in plaats van achter elkaar.
Kortom, je kan alles willen nazoeken, en eerlijk willen regelen, maar er blijft altijd een afhankelijkheid van de mensen, voor wie je het regelt. wat onverlet laat, dat jullie wel moeten doorgaan om dat arrogante monoplie in Amsterdam (en andere steden) te doorbreken. Overigens stonden er vanacht op het C.S. Utrecht twee chauffeurs de klanten te begeleiden naar de diverse wagens. Dat maakte een klantvriendelijke indruk.

Groet,

Tjerk