Wat vinden de Oostenrijkers eigenlijk zelf?

B.Buma stractic at EURONET.NL
Wed Feb 2 01:35:34 CET 2000

Dirk van der Woude zocht de site van de ÖVP op en wees de weg.
Dank daarvoor, ik ben ook zelf maar eens uitgebreid gaan snuffelen.
Dat was een leerzame ervaring.

  a.. Met betrekking tot de conclusie van Dirk zou ik toch willen opmerken dat de reacties op de site van ÖVP niet allemaal van de eigen leden lijken te komen. Wellicht is het logisch dat er dan juist meer negatieve berichten zijn. Opvallend is dat de SPÖ geen openbare discussiesite heeft, daar moet je lid voor zijn. Niet zo'n vreselijk open partij dus. (wel mooie sites (ÖVP/SPÖ) trouwens, daar kunnen wij nog wel wat van leren )
    a.. In persberichten en lezersreacties daarop klinkt toch een veel duidelijker geluid door van : waar zijn die europeanen mee bezig.
Na een bezoekje aan vier partij sites en een aantal kranten hou ik mijn wat genuanceerder standpunt.

  a.. Ik ben het met de bezoekers van de FPÖ site (die hier verslag hebben gedaan) overigens eens dat ik dáár niet echt iets kan ontdekken waar ik van schrik, ik heb de meeste programmapunten en rhetoriek ooit wel gehoord of gezien van "anständige" Nederlandse partijen of politici. Met name Bolkensteins rhetoriek sluit hier aardig bij aan (maar dat ontkent hij inmiddels hardnekkig). Vreselijk dus (vonden we van Bolkensteins kreten ook) maar nu niet meteen zo verwerpelijk dat de heftige reacties gerechtvaardigd worden.
  b.. Hoewel het pleidooi voor een immigratiestop en een integratiebeleid voor buitenlanders uitgelegd kan worden als vreemdelingenangst, kan ik niet meteen het verschrikkelijke van zo'n standpunt inzien. Zoals al door andere schrijvers is gezegd, ook wij staan vrijwel geen 'normale' immigratie toe. Dat het in Oostenrijk nog extra speelt heeft wellicht te maken met het feit dat zij naar verhouding twee keer zoveel buitenlanders huisvesten als ons land. Ook in het recente vragenuurtje in de Tweede Kamer over Oostenrijk werd mij niet duidelijk waarom wij zo vreselijk schrikken van zo'n idee.
  c.. Het lijkt erop dat de FPÖ er veel aan gelegen is om een "fatsoenlijke" partij te worden. Dat ze daar moeite mee hebben moeten ze anderen niet verwijten maar zichzelf, dat komt ervan als je extreme uitspraken doet, of gedaan hebt. Zeker als je dit met het oog op 'kiezersgewin' hebt gedaan. Op sympathie van anderen ) kunnen ze dan ook niet rekenen, van mij dus ook niet. Vooral de LIF heeft zich heel druk gemakt over de campagne van de FPÖ in de laatste verkiezingen, in de stijl van "wist u dat.... met ongetwijfeld daar achteraan iets als: ... 53% van de gestraften buitenlanders zijn ?" (Nederlands cijfer overigens). Ik kan nauwelijks info vinden over de daadwerkelijke campagne teksten van de FPÖ (zijn op hun site ok niet te vinden), alleen verwijzingen bij vnl de LIF. (de anderen lijken zich minder druk gemaakt te hebben).
  d.. Hoewel het waar is dat Oostenrijk slecht heeft afgerekend met haar verleden moeten we niet vergeten dat Oostenrijk ook een uitzonderlijke positie heeft ingenomen; na de oorlog als gedeelde staat tot '55 en daarna verplicht 'eeuwig' neutraal. Geklemd tussen WP en NATO als een balonnetje in het ijzeren gordijn. Als meest west-euopees land dat niet bij west-europa mocht horen. Pas sinds 1994 'horen ze erbij'. Tot die tijd mochten ze hun internationale problemen zelf opknappen.
  e.. Als het waar is dat de EU op verzoek van Klima en Klestil een sterke reactie heeft laten horen, mogen we ons terecht afvragen of we ons niet alleen mengen in interne politiek , maar ons zelfs laten misbruiken. Voor de SPÖ is het natuurlijk prachtig dat ze de EU voor hun karretje kunnen spannen. (En we weten toch hopelijk genoeg van politiek dat aan de verontwaardiging van de SPÖ meer opportunistische en partijpolitieke dan morele argumenten ten grondslag zullen liggen; zo edel zijn dit soort regentenpartijen nu ook weer niet)
  f.. Ook de SPÖ heeft regelmatig met de FPÖ samengewerkt en een regering gevormd, alleen toen had Haider nog niet zo'n leidende positie. voor de laatste maal was dit van 83-87. (Opvallend is dat na die tijd (beginnend in 1986) de FPÖ haar opmars begonnen is. Dus als de SPÖ waarschuwt voor het gevaarlijke precedent dat een regeringsdeelname voor de andere rechts-extremistische partijen in Europa schept, is dat tenminste met boter op het hoofd.
  g.. De uitspraak van Melkert in het vragenuurtje dat hij van de SPÖ begrepen heeft dat de onderhandelingen met de ÖVP o.a.  zo moeizaam gingen omdat de ÖVP de mogelijkheid van samenwerking met de FPÖ steeds als alternatief achter de hand hield, is een even sterke aanwijzing voor het omgekeerde, namelijk dat de SPÖ onderhandelt heeft vanuit de stellige overtuiging dat de ÖVP geen kant op kon. En toen liep het opeens anders !
Al met al houd ik mij bij het standpunt dat de Oostenrijkers het maar lekker zelf moeten uitzoeken en Nederland alleen én in samenwerking met de EU het land gewoon moeten beoordelen op het regeringsprogramma en de concrete daden. Én met aandacht, want de politieke realiteit leert dat zoiets snel verslapt.
Met instemming las ik dan ook het hoofdredactioneel commentaar in de Volkskrant (overigens één van de weinig Europese kranten met zo'n genuanceerd standpunt).

Én ik ga binnenkort gewoon lekker skiën in Oostenrijk; uit het vragenuurtje heb ik gelukkig begrepen dat dát van iedereen mag. Behalve van Paul Rosenmöller maar ja,  die zuurpruim was zich weer eens aan het 'profileren' .

Met vriendelijke groet,

Bo Buma

PS Ideetje overigens, het is de liberale afsplitsing van de FPÖ , de LiF, ook gelukt om de grotere broer uit de Liberale Internationale te gooien, ideetje voor ons ? ;-)

Dirk schreef
en meer