Protest tegen islamitisch kunstverbod in Rotterdam

Maarten van Diest maarten_van_diest at HOTMAIL.COM
Mon Dec 25 14:17:22 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dries Boele wrote:

>Protest tegen islamitisch kunstverbod in Rotterdam
>
>Eind november is in Rotterdam onder druk van extremistische moslims een
>toneelvoorstelling, `Aïsja en de vrouwen van Medina', afgeblazen. Vrijdag
>22
>december stond een groot artikel in de NRC, onder de titel `Teheran aan de
>Maas', waarin verbazing wordt uitgesproken over `de lauwe reacties op het
>eerste islamitische kunstverbod in Nederland'. Ik ben het eens met de
>auteur
>van het artikel, Paul Steenhuis. Het is verbazingwekkend dat er geen breed
> [...]
[…]

Er wordt wel gereageerd in de politiek. Bijvoorbeeld door het Amsterdamse
PvdA-raadslid van Marokkaanse afkomst, Fatima Elatik: `De vrijheid van
meningsuiting is in Nederland  te ver doorgeschoten en wordt vaak misbruikt.
Het wordt gezien als een vanzelfsprekendheid en een vlag waaronder je alles
kunt zeggen, vooral over godsdienst.' (Geciteerd in NRC van vrijdag.)

Opmerkelijk dat men in de PvdA ondertussen voor inperking van de vrijheid
van meningsuiting is. Ik heb tenminste niet gehoord van PvdA-ers die Elatik
hebben tegengesproken. Ik ben benieuwd hoe dat wordt wanneer Amsterdam over
een jaar of wat rond de 50 % moslims telt.

Het is in ieder geval een goede reclame om ooit naar Amerika te verhuizen
als dit soort geluiden in Nederland bon ton worden en tot meer kunstverboden
leiden. In de VS behoort de vrijheid van meningsuiting tenminste tot de # 1
prioriteiten.

Het gaat goed met Nederland, maar als het zo doorgaat zonder mij.

MvG,
Maarten