geweld, fascisme, Turken en BVD

Frans Vermeer fv at KW.NL
Sun Dec 17 19:31:18 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Misschien wordt het tijd dat er een actiever beleid tegen Extreem Rechts
>wordt geformuleerd, om deze anti-democratische tendensen definitief de kop
>in te drukken, of tenminste de wortels van het fascisme zo diep mogelijk uit
>de samenleving te rukken.

Is vrees ik ook kwestie van bewustwording. Tot nu toe hebben
anti-racisme en anti-fascisme campagne's zich vooral op de autochtone
Nederlander gericht. Kritisch kijken met wie we samen werken binnen
de turkse gemeenschap lijkt mij ook op zijn plaats.

>Dat wil zeggen dat ook de Grijze Wolven hard aangepakt moet worden, en
>tenminste de BVD hier zwaar opgezet wordt...

Mooi streven. Zou kunnen leiden tot een verbod op de huidige samen
werking met de turkse geheime dienst.

>Nav FCDB, Den Bosche, vraag ik me ook af of er niet zwaarder tegen die
>criminele elementen moet worden opgetreden. Jarenlang zijn dit soort groepen
>dorgegaan met molestaties, vernielingen, en steeds weer met lichte straffen
>ervan af. Misschien moet hier een soort milde (met max termijn van 5 jaar)
>TBS voor komen, of een strafpunten systeem, bij de 10e overtreding
>verzwaring van mnogelijke straffen voor eenzelfde vergrijp. Dit soort geweld
>lijkt steeds dieper in de samenleving door te dringen,...

Ik ben voor milde straffen en een grote pakkans. Grote pakkans lijkt
serieus een van de meest efficiente maatregelen te zijn. Permanente
snelheidscontrolles zijn daar een goed bewijs van. Mild straffen
zorgt ervoor dat de daders zo snel mogelijk kunnen beginnen met het
betalen van de aangerichte schade. Met een beetje goede baan en een
inhouding tot 70% bijstandsniveau moeten ze in dertig jaar een heel
eind kunnen komen.

Frans