Nederland toont zich machtsbewust in Nice: overwinning op het poldermodel

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Tue Dec 12 17:27:02 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dries Boele schreef:

> België verwijt Kok dat hij een symboolspelletje speelde in
> Nice (NRC). Wel, dat lijkt me niet onbelangrijk. Symboliek
> is een substantieel onderdeel van politiek. Bovendien is
> het niet meer dan fair dat rekening wordt gehouden
> met de verschillen in aantallen inwoners.

Het verwijt van België is terecht. Natuurlijk horen grotere lidstaten
een groter stemgewicht te hebben dan kleinere, en hoort Nederland
daarom ook een groter gewicht te hebben dan België. België was het
daar ook mee eens, maar wilde niet het lulletje van de EU worden en
stond er dus op dat ook de veel belangrijker Frans/Duitse
stemverhouding werd aangepast.

Om van België te kunnen "winnen" moest de Nederlandse regering in Nice
dan ook behoorlijk op de Belgische tenen gaan staan. De relatie met
België heeft dat op korte termijn weliswaar geen goed gedaan, maar dat
zal wel bijtrekken. Ernstiger is dat de (federalistisch en pro-EU
ingestelde) Benelux door deze nationalistische ver-plasserij minder
effectief heeft kunnen optreden dan normaal tijdens Europese toppen.
Mede daardoor is geen vooruitgang geboekt op belangrijke onderwerpen
waar de Benelux-landen erg aan hechten, zoals uitbreiding van
meerderheidsbesluitvorming in de Raad en van codecisie door het
Parlement.

Grote landen als Frankrijk en Duitsland zijn op het Europese toneel
zeer effectieve spelers. Om bij meerderheidsbesluitvorming in de Raad
10 stemmen te kunnen uitbrengen, hoeft bv de Franse regering immers
alleen maar zichzelf te overtuigen, terwijl kleine landen altijd samen
een coalitie moeten vormen om dat aantal te halen. Een goede relatie
met de buurlanden in de Benelux is voor Nederland dan ook van groot
belang: de Benelux heeft in de huidige Raad een stemgewicht van 12,
meer dan een grote lidstaat! Ook bij Europese toppen trad de Benelux
tot nu toe op met een gezamenlijke agenda om de eigen effectiviteit te
vergroten. Zo was voor Nice o.a. afgesproken gezamenlijk te streven
naar een direct gekozen Commissievoorzitter en een Europees
referendum. Ook van deze goede ideeën is weinig terecht gekomen.

Wat we wel hebben nu is een stemgewicht dat symbolisch 1 meer is dan
dat van België (op een totaal van 237!). "Meer macht in Europa" kopte
het AD dan ook gisteren. Wat een vergissing. Grote lidstaten hebben in
de nieuwe Raad straks een stemgewicht van 29. Dat is meer dan twee
keer zoveel als Nederland. Het gewicht van Nederland ten opzichte van
Frankrijk is dus afgenomen. Wie zijn rekensommetjes doet, ontdekt dat
de invloed van Nederland ook t.o.v. de rest van de Raad niet is
toegenomen maar (een klein beetje) is afgenomen: van 5.7 naar 5.5 %
van de stemmen. Aangezien het gewicht van België en Luxemburg in de
Raad ook minder is geworden, heeft ook de Benelux aan invloed
ingeboet: van 13.8 naar 12.2 % van de stemmen. Het stemgewicht van de
Benelux is daarmee gelijk geworden aan dat van een grote lidstaat als
Frankrijk, maar zonder de bijbehorende effectiviteit: De Franse
regering spreekt in zijn eentje nog immer met één stem, voor de
Beneluxlanden is dat eerder wat onwaarschijnlijker geworden.

Wiens nationale belang is met dit alles ook weer gediend?

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*