Atheisme

Sat Dec 9 12:51:58 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder,

 Henk Elegeert <HmjE at home.nl>:
>Inderdaad. Je lijkt het geloven te willen terugbrengen tot een actieve
>bezigheid zoals bidden/mediteren.

 Het laatste, dat zou ik niet weten. Maar het eerste (geloven is een
 actieve bezigheid) dat is zeker zo. Mensen zijn niet voor niets zo druk
 bezig om hun geloof in stand te houden (kijk maar eens waar jij op dit
 moment in deze diskussie mee bezig bent) en ervaren iets, dat daarmee
 in strijd is, al snel als een persoonlijke bedreiging.

 Henk:
>Dus geldt voor mij dat veel, ook datgene waar ik domweg niet mee bezig
>ben (onderbewuste), niet ontdaan is van geloof. Overigens geldt dat niet
>alleen voor mij.

 Dat laatste lijkt me een projectie, het eerste is onbewezen. Ik merkte
 eerder op:
>Toon maar eens een scan waarop het 'onderbewuste' bezig is met denken
>(bijv. radioactief suiker dat door hersencellen gebruikt wordt op het
>moment dat het onderbewuste actief is).

 Henk:
>Grapjas, zoiets valt niet aan te tonen.

 Dat bedoel ik dus. Toch gaat het hier om een doctrine die zowel de
 gezondheidszorg als het onderwijs volkomen in de vernieling heeft
 geholpen. Da's een ernstige zaak.

 Ik, eerder:
>Er zijn toch momenten dat men geen gedachten (woorden, beelden,
>emoties, ...) heeft ?

 Henk:
>En dan is geloof verdwenen?

 Ja. Op zo'n moment ben je vrij.

 Ik, eerder:
>Ik ben atheistisch opgevoed. Maar dan krijg je dus juist NIETS met de
>paplepel binnen.

 Henk:
>Je bedoelt geen christelijke waarden, maar toch wel atheistische
>waarden?

 Er bestaan geen atheistische waarden. Atheisme is de naam die de
 gelovige geeft aan iemand die niet in God gelooft. Maar dat houdt
 niet in dat een 'atheist' aan een dergelijke term inhoud geeft.

 Henk:
>(Marc zegt: 'God, dat is iets waar ANDEREN mee bezig zijn.' Dat is -wat
>mij betreft- dus atheisme.)
>Als 'God' iets is waar anderen mee bezig zijn, terwijl ik aangeef dat je
>er zelfs mee bezig bent zonder je daarvan bewust te zijn, kan ik dus
>nooit atheist worden.

 Men kan niet (wat het denken betreft) met iets bezig zijn zonder zich
 daavan bewust te zijn. Dat is mystiek (of pathologie). Er zijn wat
 onderstellingen in wat iemand denkt (en die zijn niet altijd even goed
 doordacht, toegegeven, maar da's heel wat anders), er is zoiets als
 'conditionering' (maar dat weer meer ingesleten associeren dan daad-
 werkelijk denken).

 Ik, eerder,
>Ik in elk geval niet. Als ik niet denk, dan is alles stil.

 Henk,
>*Dat* wil ik eerst wel eens aangetoond zien.

 Hoezo, ben jij dan altijd bezig met iets ? (Dat lijkt me niet zo leuk,
 eerlijk gezegd).

 Henk,
>Ik probeer aan te geven dat zich iets in een referentiekader bevindt,
>hetgeen daaraan niet te onttrekken is.

 Da's inderdaad een mooie definitie van geloof. Maar ik deel jouw 'refe-
 rentie-kader' dus niet: een referentiekader is relatief (referentie-
 kaders zijn in elkaar transformeerbaar) maar het jouwe is absolutis-
 tisch, jouw 'referentie-kader' sluit het bestaan van andere referentie-
 kaders uit.

 Centrale these bij jou, Henk, lijkt te zijn dat 'iets op de achtergrond
 meespeelt' op het moment dat je met iets anders bezig bent. Mijn these
 is, dat alleen het onderhavige speelt maar dat er denkfouten worden
 gemaakt. Vroeger zocht men de oorzaak van die fouten buiten zichzelf
 (de duivel, boze geesten en andere etters) en in de hedendaagse psycho-
 logische mystiek zoekt men de oorzaak in zichzelf (onderdrukte verlangens,
 fouten in de opvoeding). Opvallende overeenkomst; In beide gevallen is
 die 'oorzaak' iets negatiefs (waarom niet iets leuks ?).
 Maar er is geen oorzaak van wat dan ook, er is slechts sprake van een
 denkfout. En die is volkomen triviaal (en repareerbaar).

 Om die reden kan volgens jou iemand nooit 100% van z'n geloof vallen
 (want het zal altijd op de achtergrond blijven meespelen) en volgens mij
 dus wel (foutjes zijn corrigeerbaar, niets is blijvend).
 Het omgekeerde is trouwens ook mogelijk, maar daar zal jij het wel mee
 eens zijn.

 Marc Fluks, Amsterdam