Atheisme

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Wed Dec 6 23:32:52 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Wed, Dec 06, 2000 at 10:28:52PM +0100, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

  : >Toch nog maar even een summiere reactie daar atheisme een geloof
  : >noemen kennelijk toch hier en daar onbegrip wekt.
  : >'Anti' en 'a' zijn voorvoegsels, thats all. Dat het bevat zijn in een
  : >begripswoord van deze voorvoegsels het begrip reeds categoriseert of
  : >anderszins duidt is natuurlijk lariekoek.
  :
  :  Neen hoor. Da's juist buitengewoon belangrijk (is er een taalkundige
  :  in de zaal ?). 'A' betekent 'on' (atoom=ondeelbaar, atheisme=ongods-
  :  dienstig), 'anti' betekent 'tegen' of 'niet' (anti-clericaal=tegen
  :  de clerus)
  :
  : >Atheisme is de these dat God niet bestaat. Aangezien deze these tot
  : >op heden nog niet over wezenlijk meer ondersteunend bewijsmateriaal
  : >beschikt dan de these dat God wel bestaat, blijven beide theses een
  : >these en beschouw ik derhalve het als waarheid aannemen van zo'n
  : >these als geloof.
  :
  :  Atheisme is geen these, daarom staat er nu juist 'a' voor. Een atheist
  :  zegt niet dat God niet bestaat, een atheist is iemand die domweg niet
  :  bezig is met het concept 'God'. Zo simpel is het.

  Tja, je hanteert een volstrekt andere definitie van atheisme. Dat is
  je goed recht, zolang je het maar duidelijk aangeeft. Het is immers
  niet de definitie zoals die binnen de theologie of de filosofie
  gangbaar is. En zelfs Van Dale heeft:

  - ontkenning van het bestaan van God => godloochening

  En een semantische en etymologische duiding van een woord hoeven
  natuurlijk niet noodzakelijkerwijs samen te vallen.

  Ik laat het er verder maar even bij...

  Groeten

--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                         Utrecht, The Netherlands |