Atheisme

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Wed Dec 6 17:13:22 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Wed, Dec 06, 2000 at 03:14:16PM +0100, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

Het 'subject' van deze draad terugveranderen naar 'strategie' als het
daar allang niet meer over gaat, is natuurlijk niet nodig. Maar dat
terzijde :-)

  : >Ik ben het met je hele verhaal eens maar kan het toch niet laten even
  : >op deze zin te reageren. Want atheisme is natuurlijk inderdaad ook
  : >een geloof. Ik ben dus benieuwd waarom jij dit een drogreden
  : >noemt.
  :
  :  Anti-'iets' is een geloof, a-'iets' natuurlijk nooit. Dan zou alles
  :  immers een geloof zijn -zelfs als een mens niets door de bol suist.
  :  Kan natuurlijk niet.

Toch nog maar even een summiere reactie daar atheisme een geloof
noemen kennelijk toch hier en daar onbegrip wekt.

'Anti' en 'a' zijn voorvoegsels, thats all. Dat het bevat zijn in een
begripswoord van deze voorvoegsels het begrip reeds categoriseert of
anderszins duidt is natuurlijk lariekoek.

Atheisme is de these dat God niet bestaat. Aangezien deze these tot
op heden nog niet over wezenlijk meer ondersteunend bewijsmateriaal
beschikt dan de these dat God wel bestaat, blijven beide theses een
these en beschouw ik derhalve het als waarheid aannemen van zo'n
these als geloof. Dat heeft ook niets te maken met het claimen van
uitgangspunten zoals Chido suggereerde.

Voor de volledigheid: het agnosticisme is de these dat beide boven-
genoemde theses onkenbaar zijn. Ook die these hang ik niet aan, ik
schaar mij slechts achter Socrates die wist dat ie niks wist...

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                         Utrecht, The Netherlands |