online democratie

Arthur Bletterman a.g.n.bletterman at PLANET.NL
Thu Aug 31 15:04:55 CEST 2000

De gedachte om verkiezingen 'on line' te houden vind ik op zich heel sympathiek. Helaas is het op dit moment zo, dat het internet geen afdoende beveiligingsmechanismen heeft om fraude tegen te gaan. Ik mag hopen dat de online democratie niet gaat uitdraaien op een 'oligarchie van hackers'.
Ik vraag me af of het wel mogelijk is, om fraudebestendige verkiezingen via internet te organiseren. Nu al is er een eeuwige strijd gaande tussen hackers en beveiligingsmensen (van wie velen voormalige hackers zijn). Tot nu toe weten hackers altijd wel een mogelijkheid te vinden om de meest geavanceerde beveiliging te omzeilen. Op dit moment lijkt me daarom een online democratie helaas een (aantrekkelijke) utopie.

Met vrijzinnige groet,

Arthur Bletterman