online democratie

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Thu Aug 31 12:13:01 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Mensen,

wat vinden jullie van mijn opvatting, dat D66 zich moet gaan profileren op
de mogelijkheden, kansen en gevaren van "online democratie", dat wil zeggen:

*) zowel het online campagnevoeren zoals we in de VS rond de
presidentsverkiezingen gezien hebben
*) als het openen van de mogelijkheid om naast de gewone stemlokalen en
postaal stemmen, ook online je stem uit te brengen zoals bij de
Democratische primary in Arizona gebeurde (gevolg: verdrievoudigde opkomst);
in Europa kunnen "expatriates" dan voor de Kamer stemmen, en kunnen we bij
de Euroverkiezingen eindelijk één ELDR-lijst hanteren waarop men naast
LibDems en D66ers ook op bv. Spaanse geestverwanten kan stemmen (het oude
CDS-kader, en de partij Foro);
*) als de problemen met kiezersprivacy waar Roger van Boxtel zich druk om
maakt.
  Zie ook mijn artikel hierover in het septembernummer van IDEE.
Bernard Aris