NS en TK

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Mon Aug 28 20:57:33 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: Arjan Stoffels <astoffels at leiderdorp.nl>
Aan: <D66 at nic.surfnet.nl>
Verzonden: maandag 28 augustus 2000 14:32
Onderwerp: NS en TK

| REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
|
| Beste lijsters,
|
| Volgens het AD van vandaag vindt 'de Tweede Kamer' dat de NS het
| treinkaartje moet terugbetalen aan de reiziger bij vertraging. Het is
| natuurlijk fijn om geld terug te krijgen (ik bedoel, tel uit je winst: trein
| minuutje te laat weg, geld terug) maar de gedachtengang is wel wat vreemd.
| Want analoog redeneer ik dan dat de overheid de benzinekosten moet
| terugbetalen aan de automobilist als die in de file staat of de leges als je
| paspoort niet dezelfde dag klaar is. En de supermarkt de kosten van een
> [...]

Mag er nu asjeblieft een keertje goed naar dat stelletje machtsmonopolisten in
Utrecht een vuist gemaakt worden?
Ik kan nog wel een voorbeeldje in deze geven: Er gaan stemmen op om de reiziger
een gedeelte van zijn geld terug te geven als NS geen zitplaats kan bieden.
Leuk dat ze er na 10 jaar of langer zeuren nu eindelijk eens achter komen dat er
nog steeds te weinig materieel is. En dat is nog niet eens het ergste, welnee!
we hebben ook te kort conducteurs. Ach jee, en we kunnen niet zomaar een blik
conducteurs opentrekken, is het geweeklaag vanaf het Moreelsepark.
Of je om 1 trein te laten rijden die 1 1/2 x langer cq hoger is dan normaal
opeens 2x zoveel conducteurs nodig zou hebben (de logica hiervan ontgaat mij
overigens), terwijl het gemiddelde aantal keren dat ik op mijn dagelijkse ritje
Zaandijk- Amsterdam CS controle krijg ca. 1x per week is. (Dus: iedere dag, 5
dagen per week heen en terug, dus 10 ritten per week, waarvan 1x controle = 10%
pakkans voor de gemiddelde zwartrijder).
Hoe komt dit? niet omdat er te weinig conducteurs zijn, maar omdat de trein
doordat hij veel te kort is (gebrek aan materieel?) zo volgepropt zit dat de
gemiddelde conducteur zich niet eens in dit sardineblik waagt omdat hij weet dat
als hij al zijn taak kan uitvoeren (al worstelend door de opeengepakte massa),
hij als "visitekaartje van NS" het hele gebrek aan doordacht beleid van de NS
top in niet mis te verstane scheldkannonades naar z'n hoofd geslingerd krijgt.
Vindt je het dan nog vreemd dat ze geen personeel meer kunnen krijgen?
Nee stelletje mafketels bij NS, zorg er alleen maar voor dat de capaciteit van
de treinen verhoogd wordt, dat er bij eventuele onregelmatigheden in de
dienstuitvoering goede betrouwbare, niet tegenstrijdige informatie geven wordt
en dat de mensen niet als vee vervoerd worden en veel verbale agressie tegen het
uitvoerend personeel zal verdwijnen!
Het teruggeven van geld is alleen een doekje voor het bloeden. Wat koop ik
ervoor dat ik door blikseminslag in gevoellige apparatuur van NS TWEENEENHALF
UUR (!!!) onderweg ben over een stukje dat normaal in 15, hooguit 20 minuten
afgelegd wordt?

Zo, dat moest ik even kwijt, dagelijkse frustratie bij NS.

Ernst Debets/Zaanstad