Maasvlakte 2

Jan Slingerland jsling at WORLDONLINE.NL
Thu Aug 10 23:44:34 CEST 2000

Hoi,

 De Rotterdamse havenlobby lijkt een nieuw offensief om snel steun voor de aanleg van een Tweede Maasvlakte te verwerven en de rijksoverheid dit te laten betalen, te zijn begonnen. Ik hoop dat onze Tweede kamer-fractie dit kritisch en zich niet laat overdonderen door het lobby-offensief van Rotterdamse zijde. Wederom legt deze lobby de kosten vrijwel volledig bij de Rijksoverheid en loopt over het belang van bijdrage uit het bij het project betrokken bedrijfsleven heen. Er zijn volgens mij meerdere redenen om een dergelijke financiering af te wijzen. Om te beginnen is het een teken dat het project in relatie tot de aanlegkosten, niet rendabel genoeg is, ten tweede is er een belangrijk milieu-effect namelijk het ingebouwd van het redelijke gebied Voorne's Duin en ten derde wordt door een dergelijk project doorgang te laten vinden, de noodzaak voor Rotterdam om te zoeken naar andere dan de traditionele economische activiteiten in regio en haven uitgesteld en vertroebeld. Rotterdam probeert volgens mij om de teruglopende werkgelegenheid in sectoren als containeroverslag, olieraffinage, chemische bulkproduktie, bulkoverslag en scheepsreparatie op te vangen door de haven de haven simpelweg sterk te vergroten. Dit is een tactiek die volgens mij niet werkt, veel te veel ruimte in beslag neemt en bovendien overheden onnodig veel kost. De kwaliteiten van een haven, namelijk de mogelijkheid om goederen in grote diepstekende schepen tegen lagere kosten dan met vliegtuigen (intercontinentaal) of per vrachtwagen, trein of binnenvaartschip (binnen-Europees) te vervoeren zouden op andere manieren banen, omzet en winst kunnen opleveren als men in Rotterdam eens de traditionele concepten ter discussie zou durven stellen. Waarom bijv. veel ruimte ter beschikking stellen om ijzererts en kolen die in Duitsland worden verwerkt over te slaan, terwijl het slechts een beperkt aantal banen oplevert en een bulkoverslagbedrijf als EBS (onderdeel van het beursgenoteerde, HES-beheer) nauwelijks winstgevend is te krijgen? Soortgelijke aspecten zitten ook aan veel chemische industrie. Ik ken enkele gevallen waarin een fabriek die voor 1 of twee miljard was neergezet, slechts aan 25 man werkgelegenheid bood. Overigens is bijv. olieraffinage nauwelijks winstgevend.
 Concrete alternatieven zouden volgens mij kunnen zijn het situeren van grootschalige eindprodukten producerende (en daarmee vaak wat minder arbeidsextensieve) industrie in de haven, het bouwen van allerlei zware nauwelijks over de weg of per vliegtuig vervoerbare zaken en bijv. meer handels- en distributiebedrijven.
 Wat is het standpunt van de kamerfractie?

                                                      hartelijk groet, Jan Slingerland