Oprah over bedrog

Mark Koek mark at KOEK.NET
Tue Aug 8 11:58:52 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ramon Barends schreef:

> In de aflevering van Oprah ging het vandaag over de redenen waarom mensen
> liegen en bedriegen.

Oei. Sla ik 1 keertje over, komt er zo'n interessant onderwerp. :-)

> Een van de redenen was dat mensen makkelijker liegen omdat de maatschappij
> vrijer wordt en de mens zich aan het aanpassen is aan die vrijheid.

Liegen mensen makkelijker? Lijkt me onzin van het "vroeger was alles
beter"-type.

Gevolgd door het nogal gevaarlijke "het is allemaal de schuld van de
individuele vrijheid" morele-herbewapeningstaaltje dat je de laatste
tijd weer steeds meer van CDA-types begint te horen.

> Een andere reden was dat mensen verder van instanties af staan en daar door
> makkelijker lieger. Ze hebben geen band met De Belastingdienst (ondanks dat
> ze zo leuk maken ;).
>
> Hoe verder je van iets (instantie of de overheid) afstaat hoe eenvoudiger
> het voor je is om te liegen. Het zou dus goed zijn om de mensen weer meer
> betrokken te maken met de overheid.

Ook dit impliceert een onbewezen bewering, nl. dat "mensen" (wie?)
vroeger meer betrokken waren bij de overheid.

> Iedereen weet dat liegen niet goed is, en toch doen mensen het.

Het is wat. Tut-tut. :-P

Wellicht verstandig om wat minder naar dat Amerikaanse
huisvrouwen-gewauwel te luisteren.

Groeten,

Mark Koek