SLA-officieren naar Nederland?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Aug 8 09:59:40 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Ik begrijp dat deze discussielijst sterk is uitgedund door vakantie of om
partijpolitieke redenen. Toch kan ik me er niet van weerhouden (nostalgie?)
om een kritisch punt in de ring te werpen. Moet Nederland naar Israel
teruggetrokken SLA-officieren opnemen?

Vanmorgen hoorde ik kameraad Hoekema (in dialoog met de conservatief Kamp)
op de Radio-1 antwoorden: We moeten dit inderdaad overwegen vanwege onze
bijzondere relatie met Israel. Instemming kan gepaard gaan met
onderhandelingen over makkelijker reizen van Palestijnen vanuit Nederland
via Israel.

Dit soort pragmatisme plus ideologie zet mij een beetje aan het denken. Wat
wordt er eigenlijk verzwegen?

Wel, die SLA zijn (maronnitische) christenen uit Libanon, een vrij grote
religieuze groep in dat land, met enkele ook in het Westen bekende
schrijvers en zangers. O.a. Marcel Khalifa die regelmatig (jurrridisch)
wordt bedreigd wegens progressieve ideeen. Ook Israel gaat zich steeds meer
aan haar omgeving aanpassen. Fundamentalisme, recent een uit het
Midden-Oosten afkomstige president, rabbi's die steeds meer op
extremistische imams lijken, regeringen die afhankelijk zijn van
fundamentalisten, etc. Israel was familierechtelijk al een apart geval
(huwelijk etc. alleen mogelijk voor wie voldoet aan racistisch
'Jood'criteria), maar nu ziet het er naar uit dat het een gewone
fundamentalistische Midden-Oosten natiestaat is/wordt. Want naar mijn
bescheiden mening is de uitworp van de SLA (in wezen 22 jaar lang
Israelische huursoldaten in Zuid-Libanon) gewoon een toegift aan de joodse
extremisten die een zuivere staat nastreven?

Dus: Moet Nederland bijdragen aan het groeiend (racistisch) fundamentalisme
en haar raszuiverheid in Israel? Wie zich nu echt een 'vriend van israel'
noemt, zou toch een ander geluid moeten laten horen dan Hoekema!

Terzijde: Kennelijk bestaat in de TK-fractie onenigheid over 'Nederland is
Vol'. Glamourboy Dittrich is het daar openlijk mee eens, zuurpruimpje
Hoekema van buitenlandse zaken indirect teugen. Dat deze tweedracht voor het
eerst beleidsmatig getoetst wordt op Israel moge omineus heten. Im Westen
Nichts Neues.

Henk Vreekamp, Utrecht