Legalisering van de samenleving

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Mon Aug 7 16:36:58 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: "Arthur Bletterman" <a.g.n.bletterman at planet.nl>
>De regelgeving voor wat betreft consumentenbescherming bevat denk ik in
>Nederland en de Europese Unie een voldoende hoeveelheid
>veiligheidsvoorschriften. Het probleem zit hem, zeker wat betreft de
>voedselproductie met name in de controle. Zolang de pakkans niet al te
>groot is, loont het voor bepaalde lieden om de regels te ontduiken.

Remko: daar kan een grotere bescherming van consumenten door zware
schadevergoedingen bijvoorbeeld dus aan bijdragen! Of gaan we 25% publieke
sector scheppen om al die regels die we verzinnen te controleren. Het is
juist deel van een zelf-regulerende controle! Snijdt dus aan twee kanten. In
het geval van KLM is het dus goed voor contractanten-consumenten om te
beseffen dat KLM dat niet garanderen kan.

>Wat het roken betreft: het is onder consumenten nu inmiddels al tientallen
>jaren bekend dat dit zeer schadelijk is. Dit geeft de consument in ieder
>geval medeverantwoordelijkheid voor zijn/haar slechte gezondheid en/of
>voortijdig overlijden als hij/zij besluit te gaan of te blijven roken.

Remko: en toch verhindert de tabaksindustrie waarschuwingscampagnes, richten
ze zich zeer bewust (om medische redenen mbt verslaving) op jongeren!
Jongeren zijn bovendien een groep die heel erg met image bezig is. Voor
misdaad zijn jongeren ontoerekeningvatbaar, om te stemmen ook, maar tegen de
hevige tabaksreclame zijn ze bestand??
Dat werkt niet zo, volgens mij. Je hebt wel gelijk dat volwassenen voor een
bepaald deel zelf verantwoordelijk zijn voor hun gedrag. Toch zou er meer
druk op tabaksfabrikanten moeten zijn, gezien hun agressieve gedrag.