Fwd: declareren in Limburg en Europa

Ramon Barends r_barends at HOTMAIL.COM
Fri Apr 28 19:40:25 CEST 2000

De eerste keer ging het mis.

Ramon.

From: "Ramon Barends" <r_barends at hotmail.com>
To: D66 at surfnet.nic.nl, jdb at jd-net.nu, pnyx-parlenet at db.nl
Cc: sp at sp.nl
Subject: declareren in Limburg en Europa
Date: Fri, 28 Apr 2000 19:33:14 CEST

Over declareren en presentie:

> [...]
>vrijdagvergaderingen in Straatsburg bij te wonen. Voordat ze naar huis
>gaan, pikken ze nog wel 500 gulden presentiegeld mee en nemen daarna auto,
>trein of vliegtuig naar huis. De rest van de dag doet slechts een handjevol
>europarlementariërs mee aan de stemmingen. Vorige week voerden Nederlandse
>europarlementariërs actie daartegen. De bedoeling was goed, de uitvoering
>minder, stelt SP-europarlementarier Erik Meijer in een opinieartikel. Om
>paal en perk te stellen aan dit zakkenvullen is er eigenlijk maar één
>oplossing: niet stemmen, dan ook niet beuren.

Daar tref je deze tekst aan:

Zakkenvullen europarlementariërs moet aan banden: Niet stemmen? Dan ook niet
beuren.

Door Erik Meijer, europarlementslid voor de SP

De meeste europarlementariërs nemen niet de moeite om de
[...]
europarlementariërs mee aan de stemmingen. Afgelopen week voerden
Nederlandse europarlementariërs actie daartegen. De bedoeling was goed, de
uitvoering minder. Om paal en perk te stellen aan dit zakkenvullen is er
eigenlijk maar één oplossing: niet stemmen, dan ook niet beuren.
Het Europees Parlement in Straatsburg heeft de controle op de schoonmakers
heel wat beter geregeld dan die op de 626 parlementsleden. Terwijl de
presentielijsten voor de eerste groep voor ieder zichtbaar bij de ingang
liggen, zijn die van de europarlementariërs voor pers en publiek onzichtbaar
opgeprikt aan de binnenwanden van de vergaderzaal. Hun handtekening levert
naast hun riante salaris ruim f 500 per dag aan verblijfskostenvergoeding
op. Elke vrijdagse vergaderdag worden om 9 uur 150 tot 200 handtekeningen
gezet, maar als er later op die ochtend gestemd moet worden zijn de meesten
vertrokken. Een handjevol van het 626 leden tellende parlement bepaalt dan
de uitslag van de stemmingen. Een ware euroloterij.
Al vanaf de zomer van 1999, toen het nieuwgekozen parlement aantrad, is van
verschillende kanten gevraagd om duidelijkheid over de vrijdagse
vergaderingen. Of het is een serieuze vergaderdag, waarop iedereen aanwezig
hoort te zijn, óf het is een onzindag die beter kan worden afgeschaft. Omdat
er maar steeds niets verandert neemt het gemor toe, vooral bij Nederlandse
leden. Vertegenwoordigers van GroenLinks, D66 en VVD haalden vorige week het
nieuws met de aankondiging dat het nu maar eens uit moet zijn. Volgens het
Reglement van Orde kunnen 32 leden om een telling van de aanwezigen vragen,
en als er dan minder dan een derde van het totaal – 209 leden – aanwezig
blijkt mag er niet meer worden gestemd. Tijd voor actie!

Vrijdag 14 april is het zover. Bij elke stemming in de bijna lege zaal wordt
een telling gevraagd. De vice-voorzitter die deze dag de vergadering leidt
is de VVD’er Wiebenga, die nog kort tevoren deze actie op de televisie hielp
aankondigen. Vandaag doet hij echter verrast, terughoudend en formalistisch.
De politieke gezindheid van de Nederlanders die opstaan om het verzoek te
ondersteunen loopt uiteen van SP tot SGP-RPF-GPV; alleen het CDA ontbreekt.
Vervolgens wijst de voorzitter een bliksemsnelle telling met een druk op de
knop van de stemmachines af. Hij laat zijn ambtenaren de aanwezigen tellen,
en weigert daarna mee te delen hoeveel het er zijn. Dat is het geheim van de
voorzitter, zegt hij, maar hij erkent wel dat er inderdaad te weinig zijn.
Daarna gaat hij over tot het volgende agendapunt, waarbij opnieuw een
telling wordt aangevraagd. Dit ritueel herhaalt zich enkele keren. Geen
enkel debat kan worden afgesloten met een stemming. De tegenstanders van de
actie laten zich ook niet onberoerd. Ria Oomen van het CDA biedt de
slachtoffers van de vertraagde besluiten haar excuses aan over het wangedrag
van haar collega's. Een sociaal-democratische en een liberale Luxemburger
onthullen dat het hier gaat om een schandelijke Nederlandse lobby tegen de
stad Straatsburg.
Al vanaf het begin heb ik de andere initiatiefnemers gewaarschuwd dat we een
nederlaag tegemoet gaan als we niet consequent doorzetten. Maar die lange
adem blijkt er niet te zijn. GroenLinks en D66, die ferm hebben aangekondigd
dat deze actie alle vrijdagen doorgaat zolang het probleem niet is opgelost,
willen net als de meeste andere Nederlanders na enkele uren ook zèlf graag
naar huis. En dan zijn er niet langer 32 leden te vinden die tellingen
eisen. Vanaf dat moment wordt er weer na elk agendapunt gestemd door het
handjevol resterende parlementsleden. Zo wordt er om 12.03 uur een voorstel
over bosbouw met 41 tegen 7 stemmen aangenomen.
Daarna slaan de tegenstanders van de actie, vooral christen-democraten, hard
terug. ‘Kijk eens, al die relschoppers die van ons parlement een circus
willen maken zijn er vandoor. Het zijn luiaards die alleen zijn gekomen om
ons te hinderen.’ Ik herinner ze eraan dat ik een van die relschoppers ben,
en net als op andere vrijdagen nog steeds aanwezig. Als de meerderheid in
het EP op vrijdag serieus zou werken in plaats van alleen op presentiegeld
te jagen zou die hele actie niet nodig zijn geweest.

Ik hoop dat het uithoudingsvermogen van diegenen die met de aankondiging van
de protestactie het nieuws haalden, op volgende vrijdagen groter zal zijn
dan afgelopen week. Anders blijft de vrijdag in Straatsburg de dag van de
schaamteloze geldjagers en van de onwaardige euroloterij waarbij een
handjevol leden de uitslag van officiële parlementsstemmingen bepaalt.
Overigens heb ik aan het presidium van het parlement voorgesteld om voortaan
alle stemmingen op vrijdag net als op andere dagen om 12 uur 's middags of
aan het eind van de vergadering te houden en de presentielijsten pas te
laten tekenen bij het weggaan, met vermelding van het tijdstip. Wie niet
stemt, beurt dan ook niet meer. En zo hoort het ook.

=====

Ik kijk naar jullie reacties uit.

Vriendelijke groet,
Ramon Barends, Nijmegen

"Wat schieten we op met e-mail als we iemand moeten gaan bellen of hij of
zij de e-mail heeft gelezen?"  John Cleese

Check ook:
D66: http://www.d66.nl
Fraktie D66 Nijmegen: http://www.telebyte.nl/~d66
Afdeling D66 Nijmegen: http://www.gaypnt.demon.nl/d66