Emile's reactie op Dirkzwager

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Apr 28 02:43:15 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Arie,

Wellicht maak je meer kans bij onze tweede kamer delegatie, als je je
systeem omdoopt tot  'Bertvote'. Alle gekheid op een stokje, ik wil je
hartelijk bedanken voor je uitgebreide exposé, maar als eenvoudig Gymnasium
@ moet ik daar toch nog even op knauwen.

Op het eerste gezicht moet ik denken aan het bijvak Recht en Logica, wat ik
ooit aan de RUG van Arie de Wild volgde, en waarbij we op basis van
premisses en axiomas en de daarvan afgeleide redeneerwijzen (p = niet p, als
p, dan -/-p, of zoiets?) de logische constitentie van de arresten van onze
Hoge Raad probeerden te achterhalen. De computer was er nog nauwelijks, maar
het zou heel veel arbeidskracht schelen, en de rechtmatigheid van ons recht
ten zeerste ten goede komen, als via een eenvoudig computermodel recht
gesproken zou kunnen worden. Helaas, uitgaande van het op het oog meest
simpele redeneermodel, dat van het strafrecht ( Arie steekt een mens dood
(feit), het opzettelijk een ander van het leven beroven is strafbaar (norm,
art. 287 WvSr), dus uitspraak: Arie is strafbaar) leidde niet tot een
logisch consistente uitspraak van de Hoge Raad. Gelukkig gaf Arie de Wild
mij toch nog een 8 voor het mondeling tentamen, waarbij mijn pogen een
sluitende redeneer wijze dus faalde, maar toch. Bij jouw systeem krijg ik
ook zo iets. De werkelijkheid, of het nu om rechtspreken gaat, of je keuze
bepalen via het stemrecht, is volgens mij niet in wiskundige formules te
vatten.

Maar als beloofd, ik blijf er nog even opknauwen, onder het motto:

een 1/2 volle fles = een 1/2 lege fles
een 1/2 volle fles =.een 1/2 lege fles
dus:een volle fles = een lege fles

en dat laatste is bijna het geval,