unanimiteit met stemmen

B.Buma stractic at EURONET.NL
Thu Apr 27 17:26:24 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dan ga je er dus vanuit dat we op die onderwerpen op móeten schieten. Maar
dat is dus helemaal niet zo zeker. Misschien is het wel heel goed dat
sommige dingen niet opschieten.
Als je kijkt hoe ver Europa inmiddels gekomen is blijkt toch dat je wel
degelijk eensegzind voorwaarts kunt.

Ik had het overigens niet over unanimitit, maar over consensus. Ook een veto
is een eenzijdig machtswoord (en wordt derhalve regelmatig misbruikt).

Stemmen, unanimiteit etc gaan ervan uit dat alles zwart/ wit is, dat je
alleen maar ja/nee kunt denken. Er zijn absoluut andere
besluitvormingsmodellen. Welke inderdaad tenminste uitgaan van een goede
dialoog.

Met vr gr
Bo

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Even een zijthread maken over unaminiteit:
>
> We hebben nu de EU, met op bepaalde onderdelen vetorecht. Op die
onderdelen
> schieten we bijna niet op. Het lijkt mij dan ook niet verstandig om nu
voor
> unanieme besluitvorming te pleiten.
>
> Ramon

(D66 at nic.surfnet.nl).