FW: D66 en Groenlinks

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Apr 24 12:29:15 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

[mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl]Namens
> Theo Veltman
> Verzonden: maandag 24 april 2000 14:00
> Onderwerp: Re: D66 en Groenlinks

> De manier waarop je het nu brengt gooit iedereen in een
> teerpot terwijl er ook politici zijn, met name in D66, die hun
uiterste best doen
> om zoveel mogelijk mensen te betrekken.

Dat is zeker zichtbaar. En die mensen verdienen niets dan lof en steun
(zo heb ik grote waardering voor Roger, die mijn `deur' tot D66 was).
Maar...ondanks deze gunstig afstekende eenlingen kenmerkt `onze'
parlementaire democratie zich door ondoorzichtigheid, fletsheid,
over-consensusgerichtheid (met, vaak, verwaarlozing van werkelijke
tegenstellingen) en partijpolitiek elitisme. Het stuit me werkelijk
tegen de borst hoe moeilijk het is om volksvertegenwoordiger te worden
wanneer je een eigen, partijpolitiek-onafhankelijke positie inneemt.
Je moet altijd door de wasmachine van de politieke partij heen,
waarbinnen je een netwerk dient op te bouwen en bij te houden, de
(partij)politiek correcte dingen moet roepen, je mond moet houden als
je denkwijze je positie in de partij kan schaden, etc. Laten we wel
wezen, het is een vorm van puur carrièrisme. Waarop democratische
controle meestal minimaal is. Pas als je schoongewassen bent binnen
deze geprogrammeerde volautomaat kan je een kansje wagen kandidaat te
worden. Het resultaat is een schoolklas brave burgers in het parlement
(excuses aan de uitzonderingen) die partijpolitiek volledig
gedisciplineerd en afgericht zijn. De scherpte van de standpunten, de
zelfstandigheid van de politieke posities en de weerspiegeling van de
wèrkelijke tegenstellingen in de samenleving worden weggewreven. De
middelmaat heerst en de democratie staat op spaarstand. Democraten
moeten deze slaperige toestand wakker schudden, lijkt me zo. In plaats
van Beaatje pesten.