[zondag] Gelooft u?

Thu Apr 20 15:15:45 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: constantijn dolmans <dolmanscpim at hotmail.com>
Aan: D66 at NIC.SURFNET.NL <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: donderdag 20 april 2000 13:53
Onderwerp: Re: [zondag] Gelooft u?

>Hoezo niet?

Het wezen van een gewetensbezwaar, bijvoorbeeld uit een geloofsovertuiging,
is dat je niet meer de persoonlijke vrijheid voelt zelf te bepalen wat je
wilt doen, bijvoorbeeld op een zondag. Het geloof schrijft een en ander voor
en je doet een beroep op je geweten om je aan je geloof te mogen houden. Je
vrijheid is letterlijk door je geweten bezwaard.
Op zich heb ik daar natuurlijk helemaal niets op tegen, maar ik bestrijd wel
jouw stelling dat het voorstel van Bert helemaal toegemoet komt aan ons
gedachtengoed met betrekking tot persoonlijke vrijheid. Het recht dat het
voorstel geeft is juist gebaseerd op de veronderstelling van een gebrek aan
persoonlijke vrijheid door geweten en godsdienstige levensovertuiging
bepaald.

>Dat recht heeft iedereen en blijft iedereen ook houden.

Alleen gewetensbezwaarden uit een godsdienstige levensgeloofsovertuiging
krijgen in het voorstel van Bert een bepaald recht niet te hoeven werken op
de dag die het geloof voorschrijft.* Iemand wiens geweten en
levensovertuigingen hem of haar beweegt een bepaalde dag in de week iets
anders zinvols te ondernemen in plaats van een godsdienstige dag te beleven
krijgt in Berts voorstel geen recht niet verplciht te kunnen worden gewoon
te werken. En daar heb ik groot bezwaar tegen, omdat een godsdienstige
levensovertuiging voor mij of de overheid niet per definitie een grotere
waarde mag hebben dan een niet-godsdienstige overtuiging. In ieder geval
vind ik dat het niet de overheid noch D66 toekomt te bepalen dat bepaalde
geloofsovertuigingen en "godsdienstige gewetens" meer waarde hebben en meer
rechten opleveren dan andere.

*
"die door betrokkene op levensbeschouwelijke grond als een rustdag wordt
beschouwd"
"voor de werknemer die in verband met zijn godsdienstige opvattingen de
wekelijkse rustdag op een andere dag dan de zondag viert, overeenkomstige
toepassing voor die dag"

>Ik denk dat je het begrip "gewetensbezwaarde" nu wel heel erg ruim
>interpreteerd.

Ja, zo ruim als van elkaar verschillende individuen hun persoonlijke geweten
laten spreken, inderdaad. En niet beperkt tot godsdienst (of godsdienstige
"rustdag", whatever that may be).

Een willekeurig "concreet" voorbeeld. Mag een vrouw die elke zondag met haar
zieke moeder en de rest van haar familie wil doorbrengen wel verplicht
worden te werken, terwijl haar gelovige collega daarvan vrijgesteld kan
worden door de nieuwe wet? Of iemand die elke vrijdag of andere dag van de
week maatschappelijke nuttig (vrijwilligers)werk wil doen om anderen te
helpen, op welke manier dan ook.
Vul het zelf maar verder in met realistische wensen van niet-gelovige
Nederlanders een bepaalde dag in de week niet verplicht te willen werken,
maar iets anders als nuttig en zinvol beleefds te doen.

Mijn geweten vraagt: waar haalt D66 en de overheid het recht vandaan zo'n
persoonlijke overtuiging en gewetensvraagstuk te wegen en de ene,
godsdienstige, meer te waarderen dan de andere, niet-godsdienstige? Ik zie
het echt niet.
Mijn geweten schreeuwt dit uit. Anders had ik niet gereageerd. Ben ik nu
rijp voor een gewetensloze rustdag?

Concluderend zou ik dus iedere Nederlander evenveel recht willen geven op
een dag naar keuze niet verplicht te kunnen worden te werken zonder
ontslagen te kunnen worden. Ongeacht geloof of niet-geloof, of de precieze
aard van de overtuiging en het gewetensbezwaar.

>Desalniettemin ben ik blij dat er ook aandacht
>wordt besteed aan dit soort immaterile zaken, die voor individuen heel
>belangrijk kunnen zijn.

Dat ben ik dus helemaal met jou en Bert eens! Gelukkig...

Ben nog wel benieuwd naar Berts reactie op mijn principiële bezwaar tegen
zijn beperking tot godsdienstige gewetensbezwaren.

>Met paasgroet van een KAT,
>
>Constantijn

Bedankt voor je serieuze reactie op mijn gewetensvraag!

Vrolijk Pasen of...
een andere zinvolle en gelukmakende besteding van de komende Goede Vrije (?)
Dagen.

Fritz van Rikxoort