kamerlid wordt vandaag herdacht

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Apr 18 12:02:17 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

[mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl]Namens
> Ramon Barends (D66)
> Verzonden: dinsdag 18 april 2000 13:45
> Aan: d66 at nic.surfnet.nl
> Onderwerp: kamerlid wordt vandaag herdacht

>    Misschien is dit een filosofisch stukje, maar denken
> jullie bij dit soort berichten niet: waarom doen we dit allemaal ?
De zin van het
> leven... zeg maar. We volgen alles en we zijn actief, maar op dit
soort
> momenten denk ik "Waarom doen we dit toch allemaal ?"

Het is goed dat je dit vraagt. Een paar jaar geleden verloor ik mijn
oudste broer, en sindsdien ben ik een andere kijk op `dit alles' aan
het krijgen. Een bloedhekel gekregen aan veel van het buitenkantgedoe
in de politiek. Een honger naar échte dingen, échte mensen,
whatever/whoever they are. Verbaasd en verbijsterd over de
hanengevechten die steeds weer oplaaien (en waarin ik, tot mijn eigen
teleurstelling vaak nog steeds meegesleurd word...maar we werken
eraan...). Waar doe je het voor, goede vraag. Met hart en ziel opkomen
voor hetgeen je geweten je zegt, waarvan je diep vanbinnen weet dat
het *goed* is, daar doe je het voor. Voor het ware idee, de
inspirerende visie, voor het samenleven waarbij de mens respect
ontvangt en geeft, waar het stomme geweld en het elkaar trachten te
vernietigen niet meer de boventoon voeren...voor een democratie waarin
ieder gehoord wordt, zich kan uiten, en minderheden niet platgewalst
worden door meerderheden (enzovoorts).

Phlip Brood was een levensgenieter, nog maar 35 jaar. Zelf kende ik
hem niet, maar heb veel van hem gehoord via zijn en mijn vrienden
Peter van der Geer en Ard van der Steur, die weer samen met hem in het
debatwereldje actief waren.

Blijf altijd dicht bij je hart, bij je wezen, bij hetgeen je
integriteit kan noemen, daar kom ik steeds opnieuw achter. Met name op
dit soort momenten, wanneer de dood staat te grijnzen en ons toeroept:
`wacht maar, ieder komt aan de beurt'.