1966 !

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu Apr 13 12:25:38 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 02.55 13-4-00 +0000, Ramon Barends \(D66\) wrote:

>Constantijn haalt het alleen aan om aan te geven dat D66, als gedachtegang
>en mening (toen ook al democratisch vastgesteld, one man - one vote) ook
>al de macht bij de kiezer wilde leggen.

De macht ligt al goeddeels bij de kiezer. Was dat maar de issue! Zelfs
tijdens de formatie hebben de fractievoorzitters het laatste woord. En die
fractievoorzitters vertegenwoordigen een nieuw verkozen fractie, de stem ds
volks dus. De Koningin speelt tijdens de formatie een faciliterende, soms
licht aansturende rol, maar het de finale besluiten tot formeren en
regeeraccoord liggen primair bij de democratisch verkozenen. HM wordt veel
teveel macht toebedeeld, meestal in de fantasieen van hen die zich tegen
autoriteiten verzetten. Zelf heb ik ook een licht anti-autoritaire inslag,
maar weet goed te onderscheiden waar de erkeljke machtsuitoefening zit, en
waar pseudo-macht, of liever, toegeschreven macht zit.

D66 was vanaf het begin een anti-regentenpartij. het opvallende is dat de
partijpolitieke en bestuurlijke regenten buiten schot blijven in dit door
TdG aangezwengelde debat, en dat het symbool van de Nederlandse eenheid, de
vorstin, alle anti-machts-projecties moet ondergaan. Ik blijf dit een
onevenwichtige situatie vinden en wantrouw de motieven van hen die
projecteren.