Jonge Democraten durven de eigen mening niet aan...

Rob Nuijten disegno at XS4ALL.NL
Thu Apr 13 13:00:47 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Goedemiddag

na me uitstekend vermaakt te hebben met het digitaal getreiter van MvdM
versus HvM
maak ik me zorgen over een schoonheidsfoutje:
Het bericht dat de koningin" een wandelend vriesvak" zou zijn, en dat
dat een uitgelekt geheim van Noordeinde zou zijn. Wat is daarvan de
exacte bron?
Het is jammer om non-argumenten te gebruiken als er voldoende goede zijn.
Zonder te checken bronvermelding is dit "argument" een kadootje aan uw tegenpartij.

Boris van der Ham wrote:

> Rob Nuijten reageerde op het persbericht dat we verstuurde naar aanleiding
> van de commotie rond het koningshuis. Nuijten leverde kritiek op het feit
> dat de Jonge Democraten zich niet rechtstreeks uitspreken voor de republiek.
> Ik moet Nuijten teleurstellen: de Jonge Democraten vinden niet dat er zomaar
> een republiek moet komen. Hoewel een grote groep bij ons zich hartvochtig
> republikein noemt, is tot nog toe daar geen overeenstemming over. Daar is,
> zoals dat hoort in een democratische club als de JD en D66, gewoon nog
> discussie over.

Elke zin in uw persbericht is belangrijk:

Ik las dat de meerderheid tegen afschaffing van de monarchie stemde maar
ik las ook dat de Jonge Democraten LIEVER VOOR AFSCHAFFING VAN DE
MONARCHIE waren:

> Hoewel de Jonge Democraten liever zien dat het staatshoofd democratisch
> wordt gekozen is de traditionele waarde van de monarchie niet te negeren.

Ik spreek u niet aan op uw democratische stemming, maar dat uw stemming
niet gelijk uw mening is. U hinkt op twee gedachten, en daarOM juist
hinkt u.

Het zou wel interessant zijn te weten wie u , op uw vergadering,
overtuigd heeft dat het beter is tegenuw eigen wens ("..liever...") te stemmen.

U gebruikt u beide benen niet om te handelen naar (wat u zegt) uw denken.
U gebruikt EEN been om te VINDEN dat het staatshoofd GEKOZEN moet worden
en u gebruikt uw andere been om naar het TEGENDEEL te HANDELEN.

U gaat daarbij uitdat een REFERENDUM toch wel tegen afschaffing van de
monarcie zal zijn en past zich vervolgens aan, terwijl hierover GEEN
REFERENDUM IS!

En ook niet moet komen! Nogmaals: wilt u handelen naar "de meeste
stemmen", dan hoeft u helemaal de politiek niet in!
Als u het eens bent met de meerderheid van het volk, kunt u een ijssalon
beginnen en hoeft u uw energie helemaal niet te besteden aan een
nutteloos bedenken van verfijning van het recht.

groet

Rob Nuijten
Amsterdam