Fwd: Manifest Critisch Platform Windenergie

F. van der Schans fvanderschans at GELDERLAND.NL
Thu Apr 13 00:02:32 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als reactie op de samenvatting van Manifest Critisch Platform Windenergie

Een discussie over windmolens is interessant omdat het verschillende
tegengestelde aspecten van een duurzame maatschappij in zich heeft.
Enerzijds duurzame energie en anderzijds een mogelijke aantasting van het
landschap. Zelfs een inlandse regio als de provincie Gelderland wordt met
windenergie geconfronteerd. Omdat ook Gelderland een bijdrage wil leveren
aan de productie van duurzame energie.

Iedereen zal erkennen dat windmolens beeldbepalend zijn voor het landschap.
Juist daarom zijn bepaalde locaties wel en andere niet geschikt om
windmolens te plaatsen. Een windmolen kan de kwaliteit van het landschap
versterken of hoeft op zijn minst de kwaliteit van het landschap niet aan
te tasten.

Als alle huidige windmolens worden vervangen door nieuwe windmolens, wordt
de capaciteit met een factor 8 á 10 wordt vergroot zonder dat de
landschappelijke kwaliteit te zeer daaronder te leiden heeft. Tenzij je
natuurlijk vindt dat het landschap door de nu aanwezige windmolens te zwaar
wordt aangetast.

De landschappelijk belasting van GSM-antennes begint mij langzamerhand wel
enorm te storen. In plaats van deze antennes gezamenlijk op een handige
wijze te plaatsen worden vaak op korte afstand van elkaar antennes van
concurrenten geplaatst. Daarnaast vraag ik me af of de plaatsing op / nabij
benzinestations wel plaatsen waar de minste hinder optreedt. Kunnen we de
veelvuldig voorkomende lantaarns op de snelwegen niet met een antennetje
uitrusten. Dan heeft niemand er hinder van, toch ...

Frits van der Schans
Provinciale Staten Gelderland

At 23:05 12/04/2000 +1, William Oosterwijk wrote:
> [...]
>recreanten in 1995 bereid waren per vakantie 160 gulden per persoon te
>betalen voor een gaaf landschap.
>
>De politiek zou laten zien dat het haar menens is met het dienen van het
>milieu:  er zijn nauwelijks indrukwekkender symbolen denkbaar, dan machtige
>windturbines. Niemand kan ze over het hoofd zien en ze maken door hun
>hoogte, het draaien van hun propellors en het geluid, dat ze verspreiden
>diepe indruk.
>
>Gedeputeerde Staten van Friesland beschouwen  windenergie als een
>industriële activiteit" (Concept Streekplan Windstreek 2000).

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66