Partij-Referendum graag (was: functie erfelijk staatshoofd)

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Tue Apr 11 14:27:45 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>De enige die van democratie roept in dezen is d66 en Thom de Graaf. Het is
>overigens behoorlijk arrogant voor `Nederlanders' te spreken. Die kunnen
>wel voor zichzelf spreken. En die hebben gesproken: een overgrote
>meerderheid wil het vorstenhuis en de huidige constitutie handhaven. D66
>spreekt dus alleen namens zichzelf, en dan alleen nog namens het
>republikeinse deel in de partij. Democratisch? Nee, dus. En die harde
>regenteske hand kunt u eerder zoeken en vinden bij de top van de PvdA en
>bij enkele kopstukken in andere (regerings)partijen.  Het wil maar niet
> [...]

Is misschien best een goed idee Hein, dien eens een verzoek in bij het
Landelijk Bestuur zou ik zeggen. Ik denk dat de uitslag je zal verbazen (als
ik uit je toon tenminste terecht denk op te maken dat je denkt dat er maar
weinig leden de uitspraken van Thom de Graaf steunen). Uit kijk en
luisteronderzoek  bleek dat 24% van de Nederlanders de voorstellen steunt en
dat 41% van de ondervraagden het een goede zaak vindt dat de discussie gevoerd
gaat worden. Ik denk dat deze percentages hoopgevend zijn als basis om dit
standpunt verder uit te werken. Ik denk overigens dat de steun binnen D66 de
90% ver zal overstijgen en geloof dan ook niet in het oranje-optimisme van
Hein.