Leve de Koningin

B.Buma stractic at EURONET.NL
Tue Apr 11 11:01:04 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het hele punt is natuurlijk dat de discussie  al gelopen is. D66 heeft zich
geprofileerd met een stellingname en daar is zoveel aandacht voor dat het
voor de partij niet verstandig is hier intern uitgebreid over te soebatten.
Onze grote leider heeft een richting gekozen en wij hebben maar te volgen.

Wij hebben al eerder op deze lijst uitgebreid met elkaar gediscussieerd over
het koningshuis en ik heb mijn ideeén daarover ook al eerder geventileerd.
Van mij hoeft er op dit moment niet meteen wat te veranderen , er zijn wel
belangrijker dingen om over na te denken lijkt mij zo.Én áls we er wat aan
gaan doen , doe het dan gelijk goed. Noch een vorstelijk, noch een
presidentieel, noch een ander kroontje siert een democraat. De waarde van
het huidige koningshuis is dat het wél een functie heeft. Van mij hoeven
politici niet nog meer macht te hebben en ik ben erg blij met andere
nauwelijks door politici te beïnvloeden machten (daarom hadden we ze toch
ook gedeeld ?)

Het doorbreken van het taboe heeft natuurlijk wel (even) een positief effect
op onze profilering, maar ik hoop oprecht dat dát geen reden geweest is om
het opeens aan de orde te stellen. En het zou ook geen reden mogen zijn om
de stellingname toe te juichen.

In dat kader heb ik echter wel een probleem met de timing en met de interne
legitimatie.
Een gewichtig,  belangrijk punt wordt als stellingname van D66 bekend
gemaakt, twee weken na een congres, waar er met geen woord over is gerept.
In de woorden van Thom de Graaf:  ik had belangrijker dingen te bespreken
met het congres ?? (onze naam ?)
Michiel heeft weliswaar getracht de legitimatie te vinden, maar het
overtuigt mij in ieder geval niet.
Wat kan de reden zijn geweest dat dit idee niet op het congres aan de orde
is geweest ?
Toch niet dat het pas na het congres bedacht is en we er snel bij wilden
zijn ? Tóch uitsluitend vanwege de profilering gedreven ?

Ik begrijp het niet, maar.......de discussie is al gelopen.
Ours is not to wonder why, ours is just to do and die............

Met democratische groet,
Bo Buma