functie erfelijk staatshoofd

Raimond raimond.detempe at KONBIB.NL
Tue Apr 11 11:00:18 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijstgenoten,
Een prima inbreng van Thom de Graaf. Vooral zondag in Buitenhof
voor iedereen zichtbaar: zeer weloverwogen en genuanceerd
gebracht. Buitengewoon overtuigend ook gebracht. [Ik hoef niet
overtuigd te worden, ik heb een republikeins hart.] En dan die
domme, voorspelbare reacties, vooral van De Hoop Scheffer. Maar
die VVD-er uit Zeeland toch ook wel. Ik blijf elke keer weer het
gevoel houden: Nederlanders roepen wel van democratie, maar ze
zijn het niet. Het is in grote mate een zelfingenomen volkje dat voor
de
medemens maar een stevige, regenteske hand nodig vindt. Alleen -
de
praktijk is toch democratisch, omdat streng handhaven geld kost, en
gedogen goedkoper is of lijkt. Ik ben blij dat De Graaf zijn optreden
op
de achtergrond gesteund weet door de publicatie van Harry Wijnen
van de
NRC. Wellicht heeft TdG die publicatie even afgewacht - heel
verstandig.
Want je moet in de kwestie niet geheel alleen staan. Er zijn nu
eenmaal
rare kronkels ontstaan: de vorst als voorzitter van zijn eigen
adviesraad,
de Raad van State. Hij is toch ook geen voorzitter van het
parlement? Mijn
gevoel is zeer simpel: degeen die geen verantwoording mag
afleggen [het
geheim van het paleis], mag dus ook niets ondernemen. De minister
verantwoordelijk voor een ondergeschikte? Is de koning
ondergeschikte? Die
je mag dreigen met strafontslag als die zich houdt aan de richtlijn
van de
minister-president? Hoe kun je nu voor een superieur
verantwoordelijk
zijn?

Een Zweedse journaliste legde op Nova, vrijdag 6, ook heel goed
uit, dat er heus nog wel een zinvol bestaan rest voor het Zweedse
staatshoofd. En meteen blijkt uit het verhaal van TdG impliciet dat
bij een andere rol van de koning[in], de rol van de minister-president
veel belangrijker wordt. Prima dus, en die dan nog kiezen!
En dan het wonder gisteravond dat min.pres. Kok er zo vriendelijk
op reageerde. Je zou bijna zeggen dat hij daartoe opdracht heeft
gekregen van hare majesteit, die natuurlijk zondag die Buitenhof-
uitzending gezien heeft.
 Groet, /
raimond de tempe