2010: D66 voor herstel van de monarchie?

Rob Nuijten disegno at XS4ALL.NL
Sun Apr 9 22:25:51 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bedankt meneer Barends, voor uw openhartige antwoord.
Ik ben zeer nieuwsgierig naar de "pittige uitspraken van Thom de Graaf,
zoals aangekondigd met:

> U bent van harte welkom om het gastcollege dat Thom de Graaf op 10 april
> zal geven, bij te wonen. Het is een college staatsrecht en Thom zal o.a.
> spreken over de parlementaire democratie en de positie van de Eerste
> Kamer. Ook heeft hij al aan de pers laten weten een aantal pittige
> uitspraken te doen over het koningshuis.

Lees ik de kranten, dan schijnt D66 de meeste partijen en de premier al
te hebben geschokt. Ik hoop dat het inderdaad veel pittiger wordt, omdat
mij is gebleken dat ik een republikein ben, die misschien helaas ten
onrechte een kans ziet in d66 een partner te vinden voor een
verdergaande modernisering van het staatsbestel.

"Ramon Barends (D66)" wrote:

> Er is een wet die het beledigen van leden van het Koninklijk Huis verbied.
> Maar ach, er is ook een wet op de zondagsrust :)

Vraag 1. Is een directe verzoek aan de majesteit, de monarchie te helpen
afschaffen, een belediging?
Dit is een heel serieuze vraag.

In de politiek moet men in eerste plaats bereid zijn een "politiek dier"
te zijn. Dat wil bijvoorbeeld zeggen: op tijd zijn mond houden. Dus, zou
men het willen (monarchie afschaffen), dan zou men een geheime agenda
moeten hebben, en deze wens zelfs niet aan de kiezers kunnen bekendmaken.

Stel dat de monarchie over pakweg 10 jaar , door andere coalities wel
degelijk zou zijn afgeschaft.

Heel serieuze vraag:

Vraag 2. Zou D66 dan haar best doen Willem Alexander als Koning op de
troon te krijgen, kortom, zou in het verkiezingsprogramma staan:
"Herstel van de monarchie"?

2 a. Kunt u zich dat voorstellen?
2 b. Of zou men het erbij laten?

vriendelijke groet