buitenlanders voor het werk?

Raimond raimond.detempe at KONBIB.NL
Mon Apr 3 10:48:12 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijstgenoten,
mij lijkt toe over deze kwestie dat de overspannen arbeidsmarkt
slechts betrekking heeft op zeer specifieke categorieen
werknemers. Het betreft de banen in sectoren waar jaren lang zo is
bezuinigd dat er een negatief imago kleeft aan het werk. De zorg en
het onderwijs. Waar niet meer geldt dat je niet zoveel verdient,
maar plezierig en niet overmatig inspannend werk hebt - zoals wij
30 jaar geleden wel vonden. Als het slecht betaald blijft en je moet
verdomd hard werken: is dat een vloek over de sector! In feite geldt
dat odium ook voor een hele grote categorie van
handelsondernemingen. Bondgenoten FNV had vorig jaar nog een
actie voor de groothandelsbedrijven: meer dan 100000
werknemers: hard werken, slecht betaald, onzekere
arbeidsvoorwaarden. Mijn dochter, praktisch afgestudeerd en 27
jaar oud, merkt dat nu ook: wat een gedoe, voor een gewone
boekhandelsbaan. Onzekerheid, slechte geregeldheid troef. En dat
zijn dan academisch opgeleidden, in de alfa/gamma sectoren! Wat
ik er van denk? De ondernemers willen op de eerste rang zitten! Ze
betalen wel flink voor zeer gezochte kwaliteiten, voor schapen met
wel 7 poten, die ook nog eens van avonturen en pionieren houden,
erg vitaal zijn, en een flink afbreukrisico aandurven. De ondernemers
willen gewoon die grote massa van matig gekwalificeerden, matig
vitalen, enigszins risico-mijdende en andere, enigszins onvolmaakte
types niet. Ik begrijp de vrees voor mislukkelingen aan de andere
kant wel. Dat kost de ondernemers weer veel te veel. Hebben wij
daar nu geen werkgelegenheidsprojecten voor? Zoals die
buurtonderhoudsbedrijven in bijv. Den Haag, waar een aantal van de
laagst-opgeleidden werk vinden? Handel betekent ook: laat dat
maar aan de derde wereld over! Vrijhandel wereldwijd, een slecht
systeem. Maar wel het enige dat nog een beetje werkt, in
tegenstelling tot alle andere plansystemen. Groet, / raimond de
tempe