Re Kosovo en democratisch geleide schone interventies

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Mon Apr 3 09:51:15 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Unclassified

Rombout Hartemink wrote:

> En voor de heer Stolp:
>
> De feiten:
>
> Massaslachtingen door de serviers:
> De massaslachting op 40 burgers in Racak op 15-1-1999 is gedocumenteerd door
> de OSCE (zie attached rapport OSCE)
>
> Het aantal vluchtelingen voor de NAVO aanval was 400000 (Zie attached report
> UNHCR 11 3 1999)
>
> U hoeft de historie niet aan te passen
>
> Rombout

Prachtig hoor die OVSE rapporten, maar als de Turkse legerleiding weer vol trots bekend maakt een paar
honderd Koerden gedood te hebben spreekt niemand hier over massaslachtingen. In Israel worden
jaarlijks zeker 100 palestijnen door het Israelische leger vermoord en er worden er nog veel meer uit
hun huizen gejaagd. Toch hoor ik hier niemand over massaslachtingen en etnische zuiveringen. In
diverse Zuid-Amerikaanse landen zijn er jarenlange opstanden en burgeroorlogen. Onder de noemer van
drugsbestrijding vechten daar VS-militairen als adviseurs in mee. Nederland is daar ook
verantwoordelijk voor omdat we de VS luchtmacht miltaire basis op de Antillen mag gebruiken. Bij die
conflikten vallen jaar in jaar uit duizenden doden zonder dat iemand het hier over massa slachtingen
of mensenrechten heeft. En het is duidelijk waarom men niet reageert, ons financiele belang ligt in
die landen aan de andere kant.

En los daarvan, als je de 40 burgerdoden in Racak afzet tegen de 15.000 doden als gevolg van de door
de NAVO begonnen oorlog dan is duidelijk dat de verhouding tussen oorzaak en gevolg, tussen doelen en
middelen volkomen zoek is. In de Vietnam oorlog schijnt een Amerikaanse legervoorlichter ooit gezegd
te hebben dat men een bepaald dorp wel moest vernietigen om het te kunnen redden. Dat is er hier dus
ook aan de hand.

En die 400.000 vluchtelingen uit Kosovo voor de NAVO aanval begon, tel daar nu eens de 300.000
vluchtelingen ten gevolge van de NAVO oorlog bij op en je komt op 700.000. Maar woonden er wel zoveel
mensen in Kosovo ? Of zou de auteur van dat rapport de Joegoslavische gastarbeiders die al tientallen
jaren in West-Europa werkten en de vluchtelingen uit Bosnie ook maar even als Kosovaren hebben geteld
om zo de NAVO politiek te kunnen rechtvaardigen ?

Emiel Stolp