Betuwelijn

Verver brummen at D66.NL
Wed Sep 29 14:42:22 CEST 1999

Hallo lijsters,

Ik ga me ook nog maar eens bemoeien met deze discussie. Voor mij is het
duidelijk dat in het verleden er een uitgebreide discussie was over nut
en noodzaak van de Betuwelijn. Deze discussie vond o.a. plaats onder
May-Weggen, diezelfde die nu heel hard roept dat, als de financiele
gegevens zoals die er nu liggen, toen al bij haar bekend zouden zijn zij
deze Betuwelijn nooit verdedigd zou hebben. De balans van nut en
noodzaak is wat haar betreft de andere kant op gegaan.

Dan heeft de TweedeKamer bij de behandeling van de aanleg Betuweroute
voorwaarden neergelegd. Een daar van was een goede noordelijke aftakking
binnen 4 jaar na aanleg van de Betuwelijn. Een tweede uitspraak was dat
dit niet mogelijk was over bestaand spoor. Let wel, bestaand spoor, niet
bestaande route. Er is toen een brede inspraakronde geweest, waarbij
verwachtingen gewekt werden. Een daar van was dat, als de treinen ooit
over bestaand spoor zouden rijden daar ingrijpende maatregelen nodig
zouden zijn. Er kwamen ontzettend veel reacties, m.a.w. Netelenbos zag
door de bomen het bos niet meer. En besloot toen maar om de noordelijke
aftakking niet aan te leggen. After all was er immers toch al geen geld
beschikbaar.

De opmerking van een van onze lijsters (sorry maar ik weet niet meer
wie) dat er hooguit 2 treinen extra over bestaand spoor zullen komen
geeft aan dat hij niet goed gelezen heeft en/of de situatie niet kent.
Dat neem ik hem niet kwalijk, maar ik zou zeggen nemen eens de trein van
Nijmegen naar Zutphen en kijk m.n. op dit gedeelte eens goed om je heen.
Het gaat nl. om 2 goederentreinen per uur dag en nacht. Het spoor gaat
dwars door bebouwde kommen en bij eventuele rampen is er op sommige
plaatsen niet bij te komen.

Tijdens de bijeenkomst van de Bestuurdersvereniging in Den Haag
afgelopen zaterdag heeft Francine heel duidelijk het dilemma van de
TweedeKamerfractie aangegeven. Door de opstelling van Netelenbos dat er
ook veel goederenvervoer via Lelystad en Zwolle naar het noorden kan
geeft ze volgens mij indirect aan dat de Betuwelijn helemaal niet nodig
is. Zo kun je namelijk alle goederen wel via bestaand spoor vervoeren
door de te splitsen over meerdere verbindingen.

Ik vind het prima wat de TweedeKamerfractie tot nu toe gedaan heeft. Dat
hun motie om te stoppen met de uitvoering en nog eens opnieuw
berekeningen uit te voeren vanuit de huidige situatie het niet haalde is
jammer. Als de TweedeKamerfractie vanwege de coalitie toch instemt met
het kabinetsvoorstel (wat trouwens en zeer slim voorstel is. Nu niet
definitief nee zeggen, maar het in de lucht te laten hangen) laat D66
naar buiten toe weer niet haar gezicht zien. Daarom nogmaals, fractie,
houdt vast aan de eerdere Kameruitspraak, zonder noordtak geen
Betuwelijn, houdt vast aan jullie motie(weliswaar niet gehaald) en ga
niet mee met dit voorstel. Wees consistent. Uiteindelijk is D66 ook nog
eens een pragmatische partij, als een nieuwe ontwikkelingen zijn zijn
wij bereid tot heroverweging.

Greetje Verver