Algemene beschouwingen

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Tue Sep 28 03:47:34 CEST 1999

Beste Chido,

Naam:
Toen ik het bericht op de lijst zag staan, zag ik dat ik vergeten was er
"Max Kok" onder te zetten.
.
>Ombuigen naar wat?
Subsidie op ecologischer bedrijfsvoering.

>Leg mij nu eens uit waarom we dan aan prijs- en bedrijfssubsidies moeten
doen.
Om ecologisch beleid te voeren via stimulering (reinforcement) en niet via
straffen.
Daarnaast hebben de huidige subsidies twee directe effecten.
1.Ze houden de consumentenprijzen lager dan het vrije markt equilibrium
2. Er werken meer mensen in de sector dan er zonder subsidies zouden werken.
Afschaffen zonder meer van de subsidies wordt dus betaald door de consument
en door de werkloos geworden boeren en medewerkers.
Alleen voor consumenten die veel belasting betalen en als percentage van hun
inkomen weinig aan landbouwprodukten besteden is afschaffing voordelig. Voor
bv. mensen in de bijstand kan het een inkomensverlaging (of zo je wilt
inflatie) van enkele procenten betekenen.

>Overigens ben ik van mening dat de boeren al JAREN weten dat de door
Brinkhorst ingevoerde >maatregelen er aan zitten te komen. Dat had, bij
wijze van spreken, de CDA-er Braks al aangekondigd.
Maar van enige concrete beleidsstappen in de richting van het afslanken van
de sector is nooit sprake geweest. Waar het gaat om de primaire
inkomstenbron van mensen, is een meer gestaffelde regelgeving op z'n plaats.

In het algemeen ontleent democratie z'n bestaansrecht aan het rekening
houden met de (opgebouwde) belangen van minderheden. Dat gebeurt hier weer
eens veel te weinig naar mijn smaak. En dat is wellicht liberaal, maar niet
sociaal-liberaal.

Met vriendelijke groet,

Max Kok