LEF

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Mon Sep 27 02:18:09 CEST 1999

On 26 Sep 99, at 21:56, Wim Rampen wrote:

> Een standpunt zal er uit LEF nooit komen, althans geen duidelijk
> standpunt dat direct te relateren is aan een politieke partij, en
> dus aan een stem.

Toch sta ik er iedere keer weer verbaasd van hoe enorm D66 de
jongens en meisjes van Niet Nix zijn, vaak zelfs nog meer D66 dan
mijn eigen partij!

Ik begrijp je punt wel (denk ik): jij ziet het liefst verschillende,
duidelijke standpunten ingenomen door verschillende partijen,
zodat de kiezer weet waarop hij moet stemmen. Ik denk dat die tijd
voorbij is, en in ieder geval dat hij veel (met name jonge, maar
zeker niet uitsluitend, laten we daarom zeggen: jong van geest)
kiezers niet aanspreekt. Die heeft een hekel aan partijpolitiek, want
politieke partijen zitten er immers alleen maar om zoveel mogelijk
zetels voor zichzelf binnen te halen -- zegt die kiezer. En dat is niet
onterecht, toch?

Trouwens, met duidelijke standpunten weet een kiezer nog steeds
niet echt wat hij moet kiezen. Die ontdekt al gauw dat hij wat het
ene onderwerp betreft de beste aansluiting vindt met partij A, terwijl
het andere onderwerp toch echt door partij B het beste wordt
aangepakt. Dit probleem is inherent aan een representatieve
democratie met ontzuilde kiezers.

Zoals Andor dan ook heel terecht opmerkt:

> Persoonlijk denk ik dat er geen kloof is tussen burger en politiek. De
> kloof tussen burgers en politieke partijen daarentegen valt niet te
> ontkennen. (Jonge) mensen hebben nauwelijks interesse voor politieke
> partijen maar wel voor politieke onderwerpen.  Misschien kunnen we
> nieuwe manieren vinden om deze groep te bereiken, door minder partij-
> maar meer inhoudgeorienteerde discussies.

Als LEF daaraan, aan het loskoppelen van brede politieke
discussies van gevestigde politieke partijen, en aan
"kruisbestuiving" tussen politieke partijen, een bijdrage kan leveren
dan lijkt me dat het proberen waard.

Herman

Herman Beun               Arnhem, Gelderland, Nederland, EU
HermanB at bigfoot.com        http://www.bigfoot.com/~HermanB/