nogmaals de opvoedkunde

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Fri Sep 24 11:32:12 CEST 1999

Ik heb met mijn vorige opmerking natuurlijk niet beweerd dat wangedrag
onbestraft moet blijven of zo, ik heb alleen bezwaar tegen het bij wijze van
straf opleggen van opvoedcursussen. Mij dat dit veel te veel denken aan de
heropvoedingskampen van de communistische regiems. Toen de communistische
overheden, met name in China, dergelijke heropvoedingsprogramma
annonceerden, sprak heel Nederland over schending van mensenrechten.
Trouwens nog niet zo lang geleden in eigen land ook toen Lubbers met iets
dergelijks kwam. Vooral binnen D66 zijn over dat plan van Lubbers harde
noten gekraakt.
OK, inzichten kunnen veranderen en ik zou daar verder niet zo mee zitten
ware het niet dat dergelijke plannen altijd van de staat uitgaan en van
opvoeding door of vanwege de staat moet ik bijzonder weinig hebben omdat dit
een groot risico van indoctrinatie met zich meebrengt. Naar mijn mening
moeten we net zo kritisch kijken naar heropvoedingsplannen van paarse
politici als we zouden doen als de plannen van fundamentalistisch
islamitische of christelijke of weet ik veel welke zijde zouden komen.
Joop Swarte