opvoedcursus Kok

Atilla Arda a.arda at CABLE.A2000.NL
Fri Sep 24 10:18:44 CEST 1999

Cathja Maas schreef:

> Ik doe het zelf ook altijd graag. Dingen tot in het absurde doordenken.
> Maar laten we hier nou eens nuchter naar kijken. We weten dat cursussen
> vaak beter helpen dan straffen. Kijk maar naar verplichte cursussen voor
> b.v. mensen die dronken achter het stuur zitten, mannen die hun vrouw
> slaan etc.

Je hebt gelijk. Cursussen worden vaker voorgeschreven. Ook ik heb
daarvoor gepleit toen mijn neus om een totaal onzinnige reden werd
gebroken door een overspannen automobilist.

Toch zit het me niet helemaal lekker met die verplichte, als straf
opgelegde opvoedcursussen. Eenmaal op die weg beland, zullen we geneigd
zijn door te rijden. Bij verkeersdelicten is de consequentie het
intrekken van de rijbevoegdheid. Bij opvoeding is dat o.a. het verbieden
van meer kinderen.

Daarnaast spelen ook de kritische kanttekeningen die Theo Veltman en
Greetje Verver hebben gemaakt. Uiteindelijk zijn zij beiden van mening
dat de vrijwilligheid van belang is voor de effectiviteit. En D66 gaat
nog altijd voor de praktische waarde en niet voor de loze kreten. Toch?

Theo wijst ook nog op het gevaar dat "de meerderheid de minderheid gaat
vertellen wat de waarden en normen van het opvoeden zijn, waardoor de
ruimte voor afwijkende werledbeelden en normen/waarden er in de praktijk
niet of nauwelijks is". Hij raakt daarmee een van de basiswaarden van
D66 aan: de vrije mens.

Dit onderwerp leent zich inderdaad voor veel goede gesprekken: hoe vrij
is de mens en hoe betrokken bij zijn omgeving moet hij zijn, dus in
welke mate mag zijn omgeving hem waarden en normen opleggen? (twee
kernwaarden)

En in de tussentijd moeten honderden D66-politici dagelijk concrete
politiek bedrijven en hebben ze geen tijd voor een goed gesprek in de
Gemeenteraad, Provinciale Staten of Tweede/Eerste Kamer. Lijkt me goed
om eens over die relatie tussen kernwaarden en dagelijks nut te praten.
A.s. zondag in Amsterdam (Stedelijk Museum).

Mvg,

Atilla Arda             D66-fractie Gemeenteraad Amsterdam
http://welcome.to/arda  http://www.d66amsterdam.com