AW: D66 en macht (was: keizers en...)

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Thu Sep 23 15:45:57 CEST 1999

Hein van Meeteren schreef:

>Ik verdenk velen binnen D66 ervan heimelijk een politieke carriere te
>ambieren. Ook jongeren en zogenoemd vernieuwingsgezinden.

Ik heb Opschudders (om maar eens iets te noemen) menigmaal in het openbaar horen zeggen dat er niets mis is met politieke ambitie. Lousewies van der Laan is er daar een van. Dus zo heimelijk gaat het nu ook weer niet.

>Het loslaten van je ambities en machtshonger, het loslaten van je verslaving
>aan macht en pluche zullen, paradoxalerwijs, leiden tot meer stemmen en
>daardoor macht. Lees Plato nog maar eens: de republiek. Alleen
>Filosoof  Koningen hebben het `innerlijk goud' om met macht te kunnen
>omgaan (Republiek).

Meer stemmen leiden niet per definitie tot meer macht. Meer zetels geeft meer invloed, maar regeringsdeelname geeft macht.
Je moet de macht dan natuurlijk wel gebruiken om je doelstellingen te verwezenlijken. Anders doe je het inderdaad om de macht, dat ben ik met je eens.
Wat wil D66 nu: veel invloed om de macht wat te kunnen sturen (en onze idealen hooghouden) of de macht en het risico lopen gecorrumpeerd te raken ?
Als rechtgeaard D66-er zeg ik dan: dat hangt af van de situatie.

Chido Houbraken