hoax-melding. Wie weet wat 't is, hoeft deze boodschap niet te lezen.

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Thu Sep 23 13:18:00 CEST 1999

Beste allemaal,

De viruswarning die onlangs door mij op de lijst gepost werd, blijkt een zgn. hoax te zijn. In gewoon Nederlands een soort misplaatste 1 april grap.

Ik en anderen kenden het hoax-verschijnsel blijkbaar niet. De oorspronkelijke warning heb ik direct doorgesluisd naar twee andere zeer actieve lijsten waar ik deel van uitmaak. Ik kreeg slechts 2 reacties van mensen die wisten dat het om een valse melding ging. Op 1 van die lijsten onstond daarna een kleine discussie.
Enige voorlichting lijkt me dus wel op z'n plaats. Onderstaand via "paste" een aantal leerzame opmerkingen:

Misschien leuk om hier een referendumpje van te maken.
Degenen die iets van deze mail geleerd hebben mailen mij terug met JA in het subject/onderwerp van hun mail, zij die dit alles allang kenden mailen mij terug met NEE als subject.  Over een week zal ik het resultaat op de lijst posten.

Met vriendelijke groet,

Max Kok

Dat het geen virus is, maar een verzinsel. Er bestaat geen Budweiser
Frog-virus. Zoals er ook geen broodjes hamburger bestaan waarin een
ontsnapte gorilla is verwerkt.

* Wat is een hoax?
Een praatje voor de vaak, een broodje aap-verhaal.

* Waarom verspreiden mensen dit soort berichten?
De eerste persoon doet het omdat hij het leuk vindt om mensen op stang
te jagen. Zijn doel is angst, onzekerheid en twijfel te zaaien.
Alle personen na hem verspreiden het bericht uit onwetendheid.

* Hoe weet je of een viruswaarschuwing serieus moet worden genomen?
Daarvoor kun je het Internet gebruiken. Ga naar een goede zoek-
machine en zoek op de naam van het virus. Resultaat: een lijstje
met sites. Wanneer je in de beschrijving van de site woorden tegen-
komt als 'hoax', 'urban legend', weet je eigenlijk al genoeg. Dan
is het een nep-virus en hoef je de waarschuwing niet serieus te ne-
men.

* Kan ik voortaan alle waarschuwingen over virussen negeren?
Nee. Er bestaan helaas virussen die per email worden verspreid.
Met name de zogeheten macro-virussen zijn berucht. Dit zijn virus-
sen die gebruik maken van een beveiligingsgat in MS Word-macro's.

* Wat moet ik dan doen?
Altijd even onderzoeken of het vermeende virus al bekend staat als
hoax.

* Wat kan ik vervolgens nog meer doen?
Meestal wordt een hoax door iemand naar al zijn vrienden of kennis-
sen doorgestuurd, die dit bericht vervolgens ook weer doorsturen.
Stuur een berichtje naar de geadresseerden en leg uit dat het om
een hoax gaat. Dit neemt de ongerustheid weg en stopt verdere ver-
spreiding.

* Hoe kunnen we hoaxen uitroeien?
Een hoax kan zich verspreiden door onwetendheid. We kunnen de ver-
spreiding inperken door betere voorlichting; door elkaar te wijzen
op het bestaan van hoaxen.

Meer algemene informatie over hoaxen vind je bijvoorbeeld hier:

        http://www.datafellows.fi/virus-info/hoax/

( Samenvatting kleine discussie : )

 .... maar dit is al de vierde maal op 3 maanden dat
ik deze waarschuwing krijg, terwijl ik wel een virusvrije versie van de
betreffende screen-saver bezit. De melding is dus fake en doorgaans besteed
ik aan zo'n meldingen geen enkele aandacht aan. Zolang je het attachment
niet opent kan er niets gebeuren al lees je nu de mail 100 of duizend
keer... En een goeie scanner helpt altijd natuurlijk

De meeste abonnees op deze list hebben zich geabonneerd om berichten te ontvangen over
astronomie, lijkt me,en niet over computervirussen. Anders had men zich wel op BugTraq ingeschreven.

Fake waarschuwingen zijn zogenaamde 'hoaxes'. Deze richten meer schade aan dan de meeste virussen
omdat zij voor stortvloeden van emails zorgen door ongeruste gebruikers, waardoor mailservers onderuit gaan
door de belasting (hier verleden maand meegemaakt).
Zoek maar eens op internet, sites genoeg die lijsten aanleggen van dgl fake berichten.

>Geldt dat (=verbod op het posten van virusmeldingen; red. max kok) ook voor echte virussen, zoals het PrettyPark.exe virus en het
Happ99.exe
>virus, over het eerste waarvan ik begin deze week berichtte (met de URL
over hoe
>het te verwijderen erbij)? Daar deze virussen zich snel via mailinglist
verspreiden
>lijkt een mededeling op de mailinglist zeker op zijn plaats.

Dit virus werd inderdaad via [seesat] verspreid, lijst waarop verscheidenen
onder ons ook subscriben. Evenwel werd dadelijk alarm geslagen op [seesat]
zelf. Je URL was nuttig, maar het virus was niet zo nieuw (juni 1999).

Gezien op [VVS] enkel subscribers kunnen posten, en we beperkingen hebben op
grootte van de berichten is de kans veel kleiner dat we hier zoiets zullen
meemaken.  Weliswaar is in het verleden happy99.exe op [VVS] geraakt: in
zo'n geval wordt natuurlijk de lijst verwittigd, en wordt de afzender op
"nopost" geplaatst.  Dit is na de feiten, maar zoals D. D. reeds
schreef is een viruschecker, en de gewoonte om nooit .exe te runnen die men
van ergens binnenkrijgt de beste preventie.

Gezien virussen platform en operating systeem afhankelijk zijn, hebben ook
niet alle lezers last hebben van een Win95/98 virus.

Toch wil ik dit opmerken: de regels van het
computergebruik zijn eenvoudig. Wil je geen aids, gebruik een condoom. Wil
je geen computervirus, gebruik dan een antivirusprogramma of onthoudt je
van elke communicatie. Zo simpel is het!

Als ik op het werk al af en toe met (valse) berichten wordt geconfronteerd
zijn deze via de mailing lijsten soms van het goede teveel.

Bovendien, werd er gevraagd, mogen echte meldingen wel? Neen, er zullen
toch altijd valse tussen zitten. Wie, die niet echt op de hoogte is en zich
niet documenteert voor hij een bericht doorstuurt naar een lijst, kan het
onderscheid maken tussen echt en vals? Mensen zijn goedgelovig als ze
berichten over virussen krijgen als daarin maar het woord IBM of Microsoft
staat. Is het omdat dat erin staatt dat het bericht betrouwbar is? Wie zou
een virusbericht doorsturen als ik schreef dat IK het heb ontdekt? Niemand.
En nu, stil over virussen.