D66 en macht (was: keizers en...)

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu Sep 23 11:36:11 CEST 1999

At 23:32 22-09-1999 Wednesday , Kors Hofman wrote:

>De opdracht is dus:
>laat ons volksvertegenwoordiger zijn, laat ons daarin zo goed zijn als we
>kunnen, laat ons vooral onverbiddelijk zijn als het gaat om de kwaliteit van
>de democratie.
>En in vredesnaam: laat ons niet regeren zodra het maar kan, maar alleen als
>het in redelijk niet a n d e r s meer kan.

Goed betoog! Het pijnlijke is: wanneer D66 dan eindelijk wél regeringsmacht
heeft verworven, zelfs dán is ze niet in staat de hervormingen door te
voeren die ze de kiezer al tientallen jaren belooft! En als er dan een
principieel standpunt moet worden ingenomen (referendum), dan blijkt
regeringsdeelname belangrijker dan het principe....Regenteske houding dus:
regeren is belangrijker geworden dan principes. Macht om de macht zelve, en
niet macht om een hoger principe op aarde te zetten.
Ik verdenk velen binnen D66 ervan heimelijk een politieke carriere te
ambieren. Ook jongeren en zogenoemd vernieuwingsgezinden. En daarvoor moet
inderdaad deelname aan de regering gerealiseerd en gecontinueerd worden.
Maar de persoonlijke (carriere) belangen worden aldus boven de belangen van
ideeen en principes verheven. Door de mensen die macht ambieren (de
beroemde ambities binnen D66) en door hen die reedsde macht hebben dat te
doen (de zittende nomenklatura). Dit proces noem ik de sluipende
corrumpering van de partij. De kiezer heeft hier een neus voor, kijk naar
de onderzoeken. En kijk naar de  SPD in Duitsland. SPD en Groenen worden
daar meedogeloos gestraft, wegens het inleveren van hun principes voor het
behalen en behouden van macht. De tragiek is dat juist daardoor macht
wegbrokkelt, want een democratie is geen diktatuur, monarchie of republiek
waarin de macht van enkelen tot in lengte der jaren gerekt kan worden (tot
een revolutie oid de macht in één klap wegvaagt). Macht in een democratie
is gebaseerd op stemmen van gewone mensen, en gewone mensen zijn gevoelig
voor machtshonger, machtsmisbruik en verslaving aan macht. Ook D66
carrieristen en regenten dienen dit goed tot zich te laten doordringen. Het
loslaten van je ambities en machtshonger, het loslaten van je verslaving
aan macht en pluche zullen, paradoxalerwijs, leiden tot meer stemmen en
daardoor macht. Lees Plato nog maar eens: de republiek. Alleen
Filosoof  Koningen hebben het `innerlijk goud' om met macht te kunnen
omgaan (Republiek).

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl