Verkeer, Vervoer en werkgelegenheid

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Thu Sep 23 09:25:34 CEST 1999

Naar aanleiding van de op deze lijst oplaaiende discussie vanuit het Tilburgse
over haalbaarheid van Monorail en verkeersinfarct in de stad wil ik ook in dit
kader een discussie openen (voorzover dit al niet een oude discussie is) over de
verkeerssituatie rond het Noordzeekanaal. Ik zeg zeer bewust ROND het
Noordzeekanaal, want deze hoofdvaarroute is al sinds zijn ontstaan een barriere
voor de verkeersstroom tussen Amsterdam en de rest van Noord Holland.
De directe aanleiding is een discussiestuk van het college van B&W Zaanstad
getiteld "Plannen met Zaanstad, een nieuw Zaans groen verfje is niet meer
voldoende."
In deze notitie wordt een aanzet gegeven tot het plan dat Zaanstad voor 1
november bij VROM moet indienen om in aanmerking te komen voor rijksbijdrage in
het kader van de ISV-status (Investering Stedelijke Vernieuwing).

De teneur van genoemde notitie is tweeledig:
1.Zaanstad is een industriestad met het probleem dat er meer inwoners buiten dan
binnen de gemeente werken. Zaanstad wil daarom werkgelegenheid creeren, met name
voor de eigen burgers.
2.Zaanstad (en met name de A-8 en de Hemtunnel), is een doorgaansroute en in
veel mindere mate een bestemming.

Ad1: Ik (en met mij de D66 raadsfractie) is  in principe voorstander van het
scheppen van werkgelegenheid binnen de gemeentegrenzen van Zaanstad als middel
om de vervoersvraag (en dus de dagelijkse files) te bestrijden.
Er zit echter een addertje onder het gras:
Ruud Vreeman (onze burgemeester) loopt met het hele college in z'n kielzog te
brullen dat Zaanstad een industriele gemeente is en dat er meer industrie moet
komen.
De denkfout die hier gemaakt wordt is de volgende:
Er is niet goed onderzocht in welke beroepsgroepen de filerijders en
treinreizigers die iedere ochtend het Noordzeekanaal in zuidelijke richting
oversteken werkzaam zijn.
Industrie "op oude leest geschoeid" naar Zaanstad trekken heeft dus met deze
gedachte in het achterhoofd geen enkel effect.
Mijn vraag is nu: zijn er op deze lijst nog mensen die in gemeentes wonen waar
iets vergelijkbaars aan de hand is?

Ad2: Om Zaanstad meer een bestemming te maken wordt gedacht behalve aan het
scheppen van werkgelegenheid om de bereikbaarheid en de "smoel" van Zaanstad te
verbeteren.
De gemeente is fel voorstander van een tweede Coentunnel. Ik heb persoonlijk
mijn twijfels omdat ik denk dat binnen drie jaar na opening van deze tunnel de
files weer even lang zullen zijn als nu.
Veel meer zie ik in een tweetal andere gedane voorstellen: Het doortrekken van
de Noord-Zuidlijn naar Zaanstad en het openen van een Draagvleugelbootverbinding
tussen Zaandam en Amsterdam.
Om de entree van de gemeente meer "smoel" te geven heeft de gemeente inmiddels
NLG 500.000.000 gereserveerd over een periode van 10 jaar om het gebied rondom
station Zaandam te verbeteren.

Ik zou graag jullie mening willen horen over de volgende punten uit het plan:
1.Een Draagvleugelboot als strijdmiddel tegen de file
2.Doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Zaanstad en evt. naar
Waterland/Purmerend
3.De tweede Coentunnel

Mvg,

Ernst Debets/D66 Zaanstad