opvoedcursus

H.K. Nijkamp nijka002 at WXS.NL
Wed Sep 22 22:49:38 CEST 1999

J.L. Swarte wrote:

> Waren we net klaar met de moraliserende praatjes van de pastoor en de
> dominee, krijgen we de politici die hun taak overnemen. Vroeger werd
> gecontroleerd of er wel genoeg kinderen kwamen, nu of er wel genoeg vrouwen
> benoemd zijn. In wezen is er eigenlijk niks veranderd al lopen politici niet
> met een wit boordje om.
> Joop Swarte
>
> Dr. J.L. Swarte
> Tel.: 0223-668535
> Fax: 0223-630276
> E-mail: jlswarte at multiweb.nl

Mag ik er op wijzen dat zonder een normenstellende overheid slechts het
recht van de sterkste zal gelden. Leve de wildernis? Alsof iedere
discussie over het aanleren van normen en waarden die leiden tot een
geciviliceerde maatschappij vies is. En als dan blijkt dat bepaalde
mensen bepaalde vaardigheden missen die absoluut noodzakelijk zijn voor
een "welordered society" wat is er dan mis mee om onder door een
onafhankelijke rechter te controleren voorwaarden het verplicht stellen
van een cursus waarin beoogd wordt die vaardigheden over te dragen? Of
is er iets mis mee mensen er nogmaals op te wijzen dat diefstal,
mishandeling en roof niet behoren tot de bedoelde basisvaardigheden. Mag
van een ouder verwacht worden dat hij die normen en waarden overbrengt
op zijn/haar kinderen.
Mr. H.K. Nijkamp
iemeeladres: nijkamp.vdbeek.nobra at wxs.nl