AW: sleutelcongres

Arjan Stoffels chimera at STAD.DSL.NL
Wed Sep 22 21:49:54 CEST 1999

Hein van Meeteren schreef:
Maar,
>Chido, de wapenfeiten moeten *niet* slechts liggen in het halen van zo veel
>mogelijk publiciteit. Wel in het inspireren en mobiliseren van zoveel
>mogelijk mensen, binnen D66, en ook erbuiten. Een stervend D66 wordt niet
>gereanimeerd met een interviewtje op radio 1 of een stukkie in de krant.
>Het hart moet weer gaan kloppen en de adem moet terug!  Dat zit allmaal aan
>de *binnenkant*....

Hein,

Een kleine blik in de keuken. Binnen de groep van initiatiefnemers hebben we de
nodige discussie gehad over pers. Na een serie onaangename ervaringen die elk
vooroordeel over journalisten bevestigden (uitspraken uit hun verband gerukt,
feiten foutief weergegeven, agressieve journalisten, suggestieve vraagstelling
etc. etc.) waren Chido en ik zo ver dat we de pers direct weer naar buiten
wilden schoppen. Liefst letterlijk. Hoorn erop, oprotten, geen informatie
beschikbaar. De pest met de pers is echter dat zij wel het beeld van D66 naar
buiten toe maken. Daar kan je lang en kort over praten, maar dat verandert niets
aan die situatie. Een goede en uitgebreide 'exposure' in de pers is helaas
noodzakelijk, dus hebben we onze aversie enigszins ingeslikt. Zoals je aan de
reactie van Chido ziet is er geen opgetogenheid over alle pers, slechts een
mededeling.
Mijn ervaring is ondertussen dat maximaal 40% van de feiten in een
krantenartikel juist is en dan bedoel ik ook echt de feiten. Mijn vertrouwen in
de berichtgeving van de media is dan ook danig geslonken.

Uit het feit dat we met ons zessen het initiatief voor het Sleutelcongres hebben
genomen mag je zonder meer afleiden dat ook ons doel inspireren en mobiliseren
was en is. Om enerzijds ruimte te geven aan de heersende gevoelens en die
anderszijds zo te kanaliseren dat er nog wat bruikbaars voor de toekomst uit zou
komen, hebben we in onze deelsessies de opzet gekozen om kritiek als 'Ik zou
graag willen dat...' te spuien. Om vervolgens met 'hoe gaan we dat bereiken' een
richting van een antwoord te krijgen. Zoals je gezien hebt in de
krantenartikelen pikt de pers (dat kunnen ze dan weer wel goed) feilloos de
pijnpunten eruit, zelfs zonder dat die hardop zijn gezegd.

Dat het hart weer moet gaan kloppen, ja. Maar waar zit dat hart van onze partij?

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels