AR op millenniumcongres

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Mon Sep 20 13:52:39 CEST 1999

Herman schreef na aanleiding van Cathja;
Ik reageer maar even, zonder dat ik mij kritiek op de AR persoonlijk aantrek.

> Tja. Men zou willen dat die adviesraadleden deze vechtlust ten toon
> zouden spreiden in een functie waar ze voor de partij veel nuttiger
> zouden zijn. Want dat was de achtergrond van het vorig jaar
> aangenomen voorstel om de AR op te heffen:
Waar heb je deze leden dan nodig Herman, op welke plekken?

Dat er, precies zoals
> Cathja aangeeft, in de praktijk niet of nauwelijks een band is
> tussen de AR en de leden,
Hoe kom je hier bij? Dat wordt steeds geroepen, maar waar baseer je dat op?

> waardoor de AR niet voldoet als
> ledenforum dat door onze fracties geraadpleegd kan worden,
Ik vind de discussie eerlijk gezegd raar lopen. Zorg dan dat je in de AR komt.
Ik las eerder al dat dat zo gemakkelijk was. Als al die leden die kritiek
hebben op de band AR-leden (en een betere band hebben met de leden) zich
nu kandideren (en omdat het zo makkelijk is in de AR komen) dan is de
band hersteld en staat er niets meer in de weg om een goede
ledenrepresentatie te zijn naar d fracties.

Ik heb het gevoel dat veel van deze argumenten verzonnen zij omdat men
iets heeft tegen bepaalde leden van de AR, of tegen het instrument.
Ik zou dus willen zeggen dat de indieners van de moties nu eens komen met
de echte redenen om de AR op te heffen (ipv veranderen). Dat maakt de
discussie doorzichtiger. De jongeren vinden het gewoon een verouderd
instituut (die een ouder deel van de partij vertegenwoordigt). Reden om het te
verjongen, niet per se om het op te heffen. Enige vorm van ledenraadpleging
lijkt mij voor een partij als D66 niet meer dan normaal.

Opschudding heeft dan ook volgens mij een strategische fout gemaakt door
al te pleiten voor opheffen zonder dat er iets anders voor in de plaats is.
Enige vorm van raadpleging is volgens mij voor veel AR-leden cruciaal (maar
dat hoeft niet per se deze AR te zijn). Een andere vorm of een veranderde AR
lijkt mij ook goed. Want op de huidige manier van werken van de AR is best
wel wat kritiek te leveren (niet altijd de schuld van deze Raad trouwens).

De redenering van Herman kan op vele gebieden gebruikt worden. Waarom
Opschudding opgericht. De Opschudders kunnen op vele plaatsen gebruikt
worden voor D66 (lees AR).

Een kleinere flexibelere manier van ledenraadpleging heeft mijn voorkeur. Ik
vind zoiets via internet ook goed mogelijk. Maar ook hier zijn de meeste
kamerleden niet aanwezig (net als bij de AR).

 en dat
> D66 de inzet van degenen die nu in de AR zitten elders dus veel
> beter kan gebruiken. Het voorstel was gericht tegen de AR, niet
> tegen haar leden. Het is heel jammer dat het door sommige leden
> wel zo lijkt te worden opgevat.
Dit is raar, je zegt dat de AR-leden geen band hebben met de D66leden en
geeft dat als reden om het op te heffen en hier is het voorstel tegen de AR
zelf gericht. Leg eens uit?
Ik ben het met je eens dat er veel veranderd moet worden. alleen onze
conclusies zijn anders. Ik denk dat je de AR moet omvormen, of een andere
manier van raadpleging moet hebben. En het lijkt erop alsof de indieners
gewoon geen raadpleging willen.
We horen nu al vaak dat er kritiek is op Den Haag en hun voorstellen. Veel
leden staan dan te trappelen om hun zegje te doen. Op welke wijze gaan wij
hun de kans geven om dat te doen VOORDAT Den Haag met zijn voorstellen
komt?

> Ik snap het ook niet. Dit HB-voorstel gaat in ieder geval lijnrecht in
> tegen het afschaffingsvoorstel dat het congres vorig najaar heeft
> aangenomen, en volgens mij ook tegen het aanvullende voorstel
> van dit voorjaar, waarbij de AR in stand werd gehouden _zolang_ er
> van een alternatieve vorm van ledenraadpleging geen sprake was.
Die is er toch nog niet?
Voorals nog vind ik dus dat de AR moet blijven functioneren. Laten we eerst
een betere manier verzinnen om de raadpleging gestalte te geven voordat we
de oude manier om zeep helpen en er niets is.
Groet, Joris (plaatsvervangend lid AR).
Groeten,
Joris van den Wittenboer

Aan mijn denken hangen , zoals aan het denken van ieder mens,
de verdorde resten van mijn vroegere (afgestorven) gedachten
(Wittgenstein).