Uitwerking belastingplannen voor het midden- en kleinbedrijf

Mimy Sluiter manx1 at WXS.NL
Wed Sep 15 16:37:08 CEST 1999

Een vraag aan de TK-fractie (Bert?):
De uitwerking van de nieuwe belastingplannen geeft, zo stond ook al in
een paar perscommentaren te lezen, mogelijk ongewenste bijeffecten voor
het midden- en kleinbedrijf. Ik citeer hieronder een stuk uit een mail
die ik ontving van een D66-sympathisant die tegen problemen aanliep.
Gaarne zou ik willen dat D66 in de Tweede Kamer eens deze problemen
bekijkt en mogelijk aankaart tijdens de behandeling. Ik hoop op een
deskundige reactie / standpunt / antwoord waarvoor alvast hartelijk
dank!
Mimy Sluiter
PS-lid D66-Noord Holland
cats: <http://welcome.to/Manx> mailto:manx1 at wxs.nl
politics: <http://welcome.to/d66.noordholland> mailto:m.sluiter at d66.nl
phone & fax: +31-[0]35-6920501

De bijlage die ik ontving ter info:

<< Mijn bedrijf floreert, en ik zou er een BV van willen maken. Dat
heeft voor mij vier grote voordelen:
- Ik kan mijn aansprakelijkheidsrisico's verkleinen
- Ik kan zakelijk en prive beter gescheiden houden
- Ik kan profiteren van werknemersregelingen (WW e.d.)
en most of all:
- Ik kan de directe belastingdruk verlagen.
In een BV betaal je vennootschapsbelasting, die veel lager is dan de
inkomstenbelasting (die betaal je pas later, als je winsten uit het
bedrijf haalt). Zodoende hoef ik nu geen waanzinnige bedragen aan het
bedrijf te onttrekken om de Inkomstenbelasting te kunnen betalen, zodat
mijn bedrijf kan blijven groeien.
Met het Belastingplan 2001 wordt de BV stukken minder aantrekkelijk. Met
een eenmanszaak zal ik over dit boekjaar echter zo'n anderhalve ton (!)
aan inkomstenbelasting moeten betalen. Dat geld kan ik dan niet meer
besteden aan het aannemen van gepland personeel, marketing of andere
investeringen. Met een BV zou ik mijzelf een gewoon modaal salaris
kunnen geven (meer dan genoeg voor mij) zodat er veel meer ruimte voor
groei zou overblijven. Hetzelfde geldt natuurlijk voor talloze andere
kleinere bedrijven en ik vrees dan ook dat het plan een sterk remmende
werking zal hebben op het midden- en kleinbedrijf, dat juist een steeds
belangrijkere economische factor wordt en voor veel banengroei zorgt.
Daarmee zijn mijn particuliere belangen mooi onder een algemeen belang
gevangen, dat ik graag aan de politiek zou voorleggen want dit aspect
heeft nog geen enkele aandacht gehad. Ik heb vanmorgen al een bericht
aan MKB Nederland gezonden, en ik stuur dat bij deze aan jou door in de
hoop dat je het aan een hopelijk geinteresseerde volksvertegenwoordiger
zou willen voorleggen. >>