Stomme vogels?

henk vreekamp vreekamp at POBOX.UU.NL
Wed Sep 15 09:05:32 CEST 1999

Beste Johannes,

Dat van die valium - bedankt voor de tip. Dat je een goed geheugen hebt -
mijn jeugdervaring? of was het later? - valt te prijzen. Dat is ook wel een
vereiste vanwege al die veiligheidsregels bij ons landelijk
atoomenergiecentrum (met een schuurtje voor windmolens). De ECN bevindt zich
dan wel in het buitenland (Noord-NoordHolland), maar ja, bij Noordenwind
raakt de arrogante Randstad toch maar mooi besmet.

Overigens vind ik het prima als ook een D66-er eens emotioneel reageert in
plaats van management-kletsika uit te braken. Tot zover de psyche.

Inhoudelijk:
- Mijnenbestrijding is nou typisch een activiteit die je kunt uitbesteden.
- Op de Antillen is geen sprake van kustbeveiliging, maar van bijstand aan
het Amerikaanse DEAprogramma. Als je wilt kan ik je op Curacao wel de baaien
noemen waar je met een vrachtspeedboat ongezien kunt landen. Met de
plaatselijke kranteberichten over dronken mariniers kun je voor elke
verjaardag wel een plakboek vullen.
- Hulp bij rampen? Dat kan elk legeronderdeel. Blijft staan mijn stelling
dat je de zeesoldaten gewoon kunt inlijven bij het landleger.
- Idem wbt vredesoperatie. Gebeurt ook.
- Wat betreft internationale verplichtingen doel je wschl op de NATO. Daar
weet de luchtmacht alles van. Welke marinier heeft trouwens bij de
Kosovocrisis zijn leven gewaagd?

Nee, Johannes, blijf redelijk: die bootjes kunnen er gewoon uit, mariniers
naar het landleger, en wat er nog aan vliegmaterieel rest kan rustig naar de
luchtmacht. De PvdA en anderen zijn zo gek nog niet - de integratie van
staven is de eerste psychologische/organisatorische stap. Ik denk dat Nicky
van 't Riet daar ook niet zo'n moeite mee heeft.

Maken we van de ECN toch een soort Walt Disney Park in bijvoorbeeld ... Den
Helder. Dat science park aan het IJ redt het toch niet, het is veel te
pretentieus en protserig, qua bedrijfscultuur niet afgestemd op kinderen -
zeker als je het vergelijkt met haar voorganger, het gezellige NINT. Idee?

Nog een idee: als de mariniers in het landleger komen, kan nog een
werklozenproject uit het leger, de Licht Debiele Brigade - je weet wel, de
club van Srebreniza.

Blijf emotioneel -  De Gedachten Zijn Vrij.

Henk Vreekamp, Utrecht