Stomme vogels?

J.P. Verhoef verhoef at ECN.NL
Tue Sep 14 14:32:03 CEST 1999

Beste lijsters,

> - Defensievegroting. Ik maakte een spottend verhaal, mede gebaseerd op
> langjarige waarneming van het legeronderdeel van de Marine, de mariniers
> dus, naar aanleiding van bezuinigingsplannen. Iemand uit het buitenland,
> pardon Den Helder, reageert woedend en daarmee Schluss. ......

Die Henk toch. Het was weer te merken dat zijn potje Valium op was.
Aardrijkskunde was ook al niet zijn sterkste kant want Den Helder ligt
nog steeds in Nederland ;). Toen Henk Vreekamp het had over strategische
overwegingen moest ik meteen denken aan een Tweede Kamerlid van
de PvdA toen gesproken werd over mogelijke bezuinigingen bij Defensie.
De bezuinigingen moesten maar bij de Koninklijke Marine worden gehaald
want zowel de Koninklijke Luchtmacht als Landmacht hadden toch zo'n
goed werk gedaan in Kosovo. Toen daar de reactie op kwam dat de Marine
toch ook zijn deel had bijgedragen met de Hr.Ms. Rotterdam (troepen
verplaasting),  een fregat (o.a. embargo handhaving),  onderzeeer
(spionage)
en o.a. de Mariniers was de reactie dat haar niet alle feiten bijstonden
maar
dat zij nu wel andere ideeen had over de bezuinigingen (ondertussen denken
ze niet meer zozeer aan bezuinigingen maar goed).

Beste Henk. Waarom zou je trouwens de Koninklijke Marine eruit willen ....
Omdat jij een of ander jeugdtrauma hebt ? Kom nou toch. Denk toch
a.u.b. eens na.

Wat te denken van :
- Mijnenbestrijding (nog steeds zeer nodig)
- Kustbeveiliging (denk aan de Antillen)
- Hulp bij rampen (denk aan o.a. de orkaan Mitch)
- Vredesoperaties (denk aan Kosovo, Cambodja etc.)
- Internationale verplichtingen
etc. etc.

Kom eens in keer uit je zolderkamertje en kijk bijvoorbeeld eens
op een open dag van de Koninklijke Marine wat ze doen (als
je tenminste de trein naar Den Helder indurft). En weet je waar
je dan waarschijnlijk achterkomt ? Dat er heel veel eerlijke,
fatsoenlijke mensen bij de Marine zitten die vaak onder zeer
moeilijke omstandigheden hun werk doen en die het zeker niet
verdienen om zo behandeld te worden. Maar ja, daar is fatsoen
voor nodig.

O ja Henk. Het is trouwens Lucht Mobiele Brigade. Je moet ze
ook alles leren.

Zo ik ga me nu maar weer schrap zetten op het mailtje van
Henk Vreekamp want dit kan Henkie natuurlijk niet over zich
heen laten gaan.

Groet,

Hans Verhoef
avz D66 Den Helder