Stomme vogels?

henk vreekamp vreekamp at POBOX.UU.NL
Sun Sep 12 20:25:10 CEST 1999

Beste soclibs,

Hier mijn two cents op de vroege zondagmorgen terwijl Vroege Vogels haar
moderne hagenpreken uitbraakt met boodschappen over de totems van Jehova,
Boeddha en Mohammed belichaamd in onze gevleugelde medemens.

Mij valt de geringe mate van realiteitszin op de lijst op. Als ik vanaf mijn
zolderraam de kijker richt op het heldere uitspansel dan schieten mij enkele
markante onderwerpen te binnen.

- De woonboten-affaire in Amsterdam. Een stel kannibalen van de
grachtengordel vindt heel modernistisch dat Mokum moet worden gezuiverd van
het drijvend gebroed. Ik bracht daar tegenin dat dit een eenzijdige visie op
stedelijke bebouwing was, onder verwijzing naar een stuk
architectuurhistorie welke Mokum rijk is. Nee, men klissebist verder, en
haalt uiteindelijk een zeperd in de gemeenteraad. En dan hoor je niemand
meer. Kijk, zo leer je nooit van je fouten, i.c. niet willen nadenken.

- De tussentijdse breuk in Paars-2 na de Nacht van Wiegel tegen het
referendum. Hier was ik zo'n beetje de enige die de afloop juist voorspelde,
niet vanuit de inhoud van het conflict, maar vanuit het pragmatisme van de
betrokken partijen, in zonderheid D66. Nabeschouwingen heb ik ook hier
gemist.

- Recent de Tweedeling Borst zaak. Tot mijn groot genoegen merkte ik dat de
mij meer sympathieke partijen in grote lijnen dezelfde argumenten tegen de
voorrangszorg gebruikten als voordien ondergetekende. Nou sla ik me niet
graag op de borst, en dan zal ik ook niet doen omdat zoiets je beslist (op
den duur) in de zorgsfeer brengt. Maar ook hier: na de parlementaire afgang
van Borst niks op deze lijst. Gebrek aan realisme en zelfkritiek?
Haantjesgedrag, want angst om iets te moeten toegeven?

- Defensievegroting. Ik maakte een spottend verhaal, mede gebaseerd op
langjarige waarneming van het legeronderdeel van de Marine, de mariniers
dus, naar aanleiding van bezuinigingsplannen. Iemand uit het buitenland,
pardon Den Helder, reageert woedend en daarmee Schluss. Niks geen
strategische overwegingen. Later spreek ik de woordvoerster Defensie en het
enige positieve wat zij kan inbrengen is dat de Mariniers zo'n bereidheid
tonen om zich in te zetten, terwijl de Landmacht bij verandering altijd
eerst gaat zitten zeiken over arbeidsvoorwaarden en de taakstelling op het
tweede plan zet. Trek dan strategische consequenties: flikker de Marine
eruit en laat de Mariniers een (groot) deel van de landmacht vervangen.
Bedenk wat anders voor zulke werklozenprojecten als scheepjesvaren en de
Licht Debiele Brigade die zich aan oorlogsmisdaden schuldig maakt. En deze
lijst? Nauwelijks zinnige opmerkingen - alleen wat electrische joffers en
pages die de stekker eruit trekken.

- Niks over Brinkhorst die nu een nieuwe strategie tegen de mestvervuilers
verzint en het CDA definitief naar de verdoemenis helpt in haar achterhoede
gevecht pro-zandboer. Is die desinteresse in Brinkhorst soms gebaseerd op
racisme, een naar trekje bij Opschudding? Trouwens, die recente reacties
tegen landbouwingenieur Ter Veer vond ik ook al raadselachtig, terwijl die
man de vorige regering tenminste nog onder druk zetten om haar eigen
landbouwplannen door te voeren, tegen conservatief verzet van VVD en CDA.

- Het laatste grote onderwerp dat zo'n 'lijstbehandeling' kreeg was het
HB-voorstel tot informatisering van partijstructuren. Gelijk stort de hele
meute zich op de details en ziet niet eens de black spots in het voorstel.
Nee, dagenlang wordt er gezeurd over telsystemen bij verkiezingen. Blijkens
de discussie is geen enkel beter, maar eigenlijk wordt dat ook niet eens
geconcludeerd. Mensen, politiek bestaat niet uit weetjes en zakjapanners
(desnoods SPPS).

Zo, en nu is de actuele irritatie, Vroege Vogels, inmiddels afgelopen.
Misschien kijken er weer wat meer mensen over de rand van de pispot...

Henk Vreekamp, Utrecht