Motie om 'plakkers' te weren

Marc Enschede enschede at XS4ALL.NL
Tue Sep 7 18:01:07 CEST 1999

Beste mensen,

Tot mijn spijt zie ik bij vrijwel iedere interne verkiezing
oud-gedienden weer hoog op de lijst eindigen. Blijkbaar speelt de
geringe naamsbekendheid de nieuwkomers parten. Om structureel iets
aan dit verschijnsel te doen stel ik een wijziging van het regelement
voor. Wie steunt bijgaande motie?

De Algemene Ledenvergadering bijeen op .....

overwegende dat:
- - zittende leden bij interne verkiezingen voor vertegenwoordigende
lichamen vaak hoog eindigen doordat andere kandidaten naamsbekendheid
moeten ontberen,
- - hierdoor weinig doorstroming en vernieuwing plaatsvind,

verzoekt het hoofdbestuur het huishoudelijk regelement te wijzigen
met als gevolg dat:
- - kandidaten die reeds 6 jaar of meer zitting hebben gehad in het
vertegenwoordigende lichaam waarvoor zij zich kandidaat hebben
gesteld worden op dezelfde wijze behandeld als kandidaten die een
niet-verkiesbare plaats hebben verkozen,
- - indien de meerderheid van de leden die gestemd hebben voor de
betreffende kandidatenlijst op het stembiljet hebben aangegeven geen
bezwaar hebben tegen een nieuwe periode voor de betreffende kandidaat
de kandidaat niet als een niet-verkiesbare kandidaat wordt behandeld.

en gaat over tot de orde van de dag.

Toelichting:
Ik hoop met deze regelementswijziging het volgende te bereiken:
- - vertegenwoordigers blijven na 2 perioden niet 'plakken'.
- - in de eerste periode kan van de 'ouderejaars' worden geleerd, in de
tweede periode wordt de ervaring overgedragen aan de nieuwkomers.
- - er ontstaat een meer gestructureerde doorstroming en vernieuwing in
de partij.
- - er ontstaat meer roulatie in de partij doordat ervaren
vertegenwoordigers op een ander nivo aan de slag willen.

De periode van 6 jaar is gekozen omdat:
- - dit in principe 2 perioden behelst.
- - een hele korte periode, bijv. 1 jaar, niet als periode meetelt.
- - een bijna afgeronde periode, bijv. 3,5 jaar, wel als periode
meetelt.
- - ook de termijn voor de Europese verkiezingen (5 jaar) en de huidige
periode voor de gemeenteraad (5 jaar) meetelt als 1 periode.
- - de echte anchor-(wo)men krijgen voldoende 'geen bezwaar'
aantekeningen, mensen als Tom de Graaf, Rogier van Boxtel, etc.
zullen door deze regeling niet aangetast worden.

Tot mails,
Marc Enschede.

De hele dag het laatste nieuws?
Kijk op http://www.nu.nl/