Visie-ontwikkeling internet

Grauw, de H.(MA SV RNO) h.degrauw at KPN.COM
Tue Sep 7 15:17:00 CEST 1999

Guido Koppes schreef:

> [...]
>
>Het voorstel was om als regio Brabant een werkgroepje op te
>zetten dat eens gaat nadenken wat zij voor D66 eigenlijk wil met
>internet, begeleidt en/of gevolgt door contacten met IT-Internet
>deskundigen die vanuit hun dagelijkse praktijk kunnen overzien
>wat het internet kan betekenen voor een clubje als D66. In
>Positieve en in Negatieve zin.
>.
>Want visie van kamerleden willen is oke, maar ik denk dat we dan
>eerst eens bij onszelf moeten beginnen.
>
>Reacties hierop? Graag. Ook naar het regiobestuur van Brabant,

als reactie op dit bericht van Meta Dijkerman:

eens een en >>ander mag gebeuren qua visie-ontwikkeling op dit gebied. Maar
het

>Wat ligt klaar? Het initiatief voor visie-ontwikkeling? Zo ja, kunnen leden
>van deze lijst wellicht 'meedenken'?
>
>Groeten,
>
>Meta Dijkerman

Het is misschien zinvol de volgende scheiding aan te brengen:
1: Internet en de gevolgen voor de samenleving, zoals
grensoverschrijdendende handel, criminaliteit en communicatie etc. Voorbeeld
is de aanleiding tot deze discussie, de voorstellen van Cohen over gokken
via internet;
2: Internet en D66: websites, een virtuele partij, een digitale afdeling etc
en hoe een en ander vorm te geven.

Voor wat betreft punt 2 ben ik het eens met Guido dat D66 in vorm en inhoud
niet kan achterblijven bij andere partijen, sterker nog, het zou een
voortrekkersrol moeten (kunnen) spelen bij de implementatie van nieuwe
vormen van democratie. De oproep van het hoofdbestuur om een innovatieteam
te vormen is daar een aanzet toe. Misschien kunnen zij ook ondersteuning
bieden aan bijvoorbeeld afdelingen die wat huiverig zijn om 'aan internet te
beginnen'.

Als ik het wel heb sloeg Bert Bakker's opmerking eerder op punt 1: Hoe om te
gaan met internet als maatschappelijk verschijnsel. Nu is bij uitstek de
tijd om ons daarmee bezig te houden, om te voorkomen dat bijvoorbeeld
onwenselijke, zinloze want niet te handhaven en/of te restrictieve wetgeving
gerealiseerd wordt, vaak als gevolg van onwetendheid, angst of
conservatisme. De vraag is in hoeverre de overheid hier regulerend kan en
vervolgens moet optreden. Ik zou het
toejuichen als D66 zich hier intensief mee bezig gaat houden en hoor graag
de status van Bert.

Met vriendelijke groet,

Hans de Grauw (Oosterbeek, en nieuw op de lijst)