Online partij structuren

henk vreekamp vreekamp at POBOX.UU.NL
Tue Sep 7 09:29:42 CEST 1999

Beste Matt,

Met belangstelling las ik het HB-voorstel om tot een formattering van
electronische contacten te komen. Wat ik een beetje mis, is iets wat ik met
veler instemming een paar maanden terug aankaartte: een centrale nieuwsbron,
index die ons attendeert op nieuwe dingen. De veelheid van formats maakt
anders op den duur enig overzicht, en daarmee ook een gereguleerde inbreng
van leden moeilijk, tijdrovend.

De door het hoofdbestuur geopperde mogelijkheden dekken drie functies:
inbreng door leden, een archieffunctie (websites, afgezien van de
mailfaciliteit daarin), en een nieuwsfunctie. De laatste functie attendeert
leden op wijzigingen, nieuws, etc. En hier zou een Digitaal een centrale rol
kunnen spelen. Niet alleen wekelijke aankondigingen van vergaderingen,
excerpten van TK-speeches, maar ook korte overzichten van wat elders in de
club electronisch is uitgewisseld en aangekondigd.

Personeel betekent het een verzwaarde taak op het partijsecretariaat. Maar
ja, het gaat dan ook om verbreding en een mogelijke intensivering van de
ledenparticipatie.

Ik denk dat dit een wens is van velen wie de tijd ontbreekt om alles af te
surfen of te volgen. Digitaal kan dus een dubbele nieuwsfunctie krijgen, het
brengen van teksten die elders (nog) niet te krijgen zijn, plus korte
attendering op evenementen, campagnes en lopende debatten. De overlap met de
Demokraat zal wel blijven.

Henk Vreekamp, Utrecht