Virtuele partij

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Mon Sep 6 16:51:46 CEST 1999

M.Poelmans wrote:

> Partijreferendum
>
> Het Burgerlijk Wetboek |maakt het houden van een partijreferendum
> mogelijk. Gelet op het bindende karakter is vindt het hoofdbestuur
> het nog te vroeg dit elektronisch te doen. Het gaat dus om een
> referendum onder alle leden via poststemming terzake van een
> aantal bevoegdheden van het bestuur en de ledenvergadering.

Juist het bindende karakter vereist m.i. een digitale uitvoering.
Net als besluitvorming op een ledenvergadering behoeft een
referendum voldoende mogelijkheden voor discussie zodat men een
afgewogen stem kan uitbrengen. Bij poststemming zie ik niet hoe een
ongecensureerde en brede discussie vorm kan krijgen. Ik denk dan ook
dat een kwalitatief goed partijreferendum enkel mogelijk is via
gebruikmaking van digitale media. Zolang er nog te weinig leden
toegang hebben tot die media moet een (bindend) partijreferendum
m.i. dan ook niet mogelijk worden. Niet de stemprocedure maar de
meningsvorming is de bottleneck voor een partijreferendum.  Laten we
daarom beginnen met het opzetten van een digitaal discussieforum op
de homepage van D66, waarbij de discussie bijvoorbeeld geinitieerd
wordt via geponeerde stellingen, korte opiniestukjes of het
publiceren van moties die ingediend zijn voor besluitvorming op een
ledenvergadering.

Een opiniepeiling zonder discussiemogelijkheden is geen referendum,
maar een enquete. En enquetes zijn gelukkig nooit bindend.

Groeten,
Mark Giebels.

--
Mark Giebels